Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorkort mopedbevis  (läst 2994 gånger)

Skytten

• Skåne
Traktorkort mopedbevis
« skrivet: 30 nov-09 kl 09:44 »
För den som inte vet det, och inte har körkort för traktor, men förarbevis för EU-moppe kan om man byter ut det mot et AM-körkort få rätt att köra traktor på allmän väg.
Kostar 220:- och man ringer transportstyrelsen så skickar de underlag.  
15 års-dispens behövs inte, alla som byter förarbeviset får rätt att köra traktor på allmän väg.
Idag kan man inte få ett förarbevis för EU-moppe, det krävs ett AM-körkort, som även gäller traktor, alla gamla förarbevis ska bytas ut mot AM-körkort före 2012, och då får man traktorkortet "på köpet".
Det måste bytas ut annars har man inte behörigheten, trots att inget annat krävs.

(En stor ATV kan traktoreggas och framföras i 45km/h, man kan då köra i terräng och väg med samma fordon)
« Senast ändrad: 30 nov-09 kl 09:48 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Aqualize

SV: Traktorkort mopedbevis
« Svar #1 skrivet: 30 nov-09 kl 14:55 »
Är det någon mer än jag som tycker det här är lite förjävligt?
Jag tog aldrig själv traktorkörkort men av intresse lånade jag nyligen en körkortsbok för traktorkort på biblioteket. All den teorin (t.ex. max axeltryck etc.) behöver man nu alltså inte ha alls som jag förstått det för att få köra en stor traktor på 10 ton med vagnar på 30 ton i 40 km/h. Fanns en hel del andra säkerhetstänkande som traktorkortet krävde.

Förstå mig rätt, jag tycker det är jättebra för trafiksäkerheten att mopedåkare får genomgå både teoretisk och praktisk utbildning, men jag tycker det är väldigt fel att de "på köpet" får köra ett stort tungt fordon som de inte behöver känna till något om speciella lagarna och kunskapen runt om (t.ex. släpvagnar) och utan att ha praktiskt visat att de kan köra.

Jag vet att det komplicerar saker men man borde ta bort möjlighet att köra traktor på Ax körkortsbevis och kanske kalla något "tung traktor" där traktor och redskapens bruttovikt överstiger något värde och endera kräver traktorkortskomplettering (där man gör om så praktiskt moment ska ingå) eller C-kort (lastbil). Dvs. med Bx (bil) ska man få köra en inte allt för stor/tungt lastad traktor.

Gamla traktorkortet var ju inte heller så bra för dem som bara ville köra A-traktor men hellre för mycket kunskap än för lite.

Jag vet att man nu kan köra vilken traktor som helst mellan "gårds ägor" (mellan gård-fält och fält-fält), praxis på 3 km sträcka på landet (eller 500 meter i stadsmiljö) utan att ha något tillstånd alls. Har själv gjort det men det måste väl vara farligt i det stora hela.

Med reservation för att jag missat saker om nya sakerna med AM-körkortet.

edit:
Jag missade och ändrade att traktorkort gav rätten till bara 30 km/h fast dagens traktorer är konstruerade för 50 km/h (fast är i Sverige låsta till 40 km/h).
edit igen: Det var traktor ELLER motorredskap klass 2 (max 30 km/h).
« Senast ändrad: 30 nov-09 kl 15:08 av Aqualize »

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 08:30 »
Det är alltid svårt att hantera en stor tung traktor med ett tåg av två tungt lastade betvagnar. Detta har man hela tiden fått göra utan utbildning (formell sådan då man alltid är skyldig att känna till sitt fordon så det kan säkert framföras), det har alltid krävts antingen traktorkort, som bara är teori, eller vilket körkort som helst, t.ex. för lätt MC.

Så det tillkommer egentligen inget nytt, förutom att tidigare förarbevis bytes ut. Man har resonerat som så att i Sverige har man alltid gett rätt att köra traktor om man är innehavare av något som helst körkort.

AM-kortet är ett körkort, och de som tidigare fått förarbevis (som inte är körkort och kan inte dras in ens för rattfylla) har i de flesta fall fått viss erfarenhet av trafik, och man vill inte ändra på det äldre synsättet att man får köra traktor om man har ett körkort.

Förarbeviset försvinner och med AM-kortet kan man stoppa rätten att köra t.ex. moppebil vid svårare trafikbrott, samt att man får genomföra körprov med tvåhjuligt fordon.

Man har ju tidigare kunnat skaffa traktorkort utan att en sekund suttit bakom ratt på något som helst fordon.
« Senast ändrad: 01 dec-09 kl 08:33 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Aqualize

« Svar #3 skrivet: 01 dec-09 kl 22:53 »
Jo visst har det varit sådant att man fått köra traktor på de flesta andra korten. Jag förstår ju att man aldrig retroaktivt tar bort saker men inför framtiden så kan man ju skydda sig mer.
Alla fordon som ska framföras i trafik som kräver något körkort (dvs. cykel och sånt undantaget) borde ha teori och praktik för just den fordonstypen om det inte är överkvalificerande, t.ex. Cx-kort för lastbil.

Inte för det kommer att ske med A-traktorer borde ju tas bort eller göras om. Är det inte så att de måste spärras på växlar och inte varvtal? Så A-traktorförare sitter och kör runt med gamla motorer och väldigt högt varvtal och knappt rör sig framåt. Kanske miljödebatten ska börja hugga efter detta slöseri.
Med en EU-moppe åker man snabbare och man kan vara två personer. Det är ju det samma för A-traktor (får inte vara för personbefodran mer än ett passagerarsäte och inte för lastbefodran (inget speciellt utrymme för last).

Dela detta:

* Inloggade just nu

65 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser