Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra växthus - bildtråd  (läst 3068 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Våra växthus - bildtråd
« skrivet: 21 aug-07 kl 09:39 »
Så här såg vårt växthus ut den 19 augusti.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Våra växthus - bildtråd
« Svar #1 skrivet: 21 aug-07 kl 18:02 »
Åh vad det ser härligt ut! Önskar verkligen att jag hade ett växthus!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 21 aug-07 kl 19:52 »
Ja, det är verkligen roligt! Vi byggde det i våras och jag har inte ångrat det en sekund  :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

vårlök

« Svar #3 skrivet: 26 aug-07 kl 21:51 »
Vad kul! Vill gärna se fler bilder av folks växthusodlingar, behöver lite inspiration inför eventuellt bygge i framtiden!
Alternativare i startgroparna

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 09:11 »
Vad härligt det ser ut kobbe! Har inget växthus själv men, det står på önskelistan. Funderar på om man inte kan ha det som kombinerad lösdrift till fåren vintertid?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 27 aug-07 kl 09:44 »
...
Funderar på om man inte kan ha det som kombinerad lösdrift till fåren vintertid?

Jag har sett en sån kombination, men det var ett bågväxthus täckt med plastfolie.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 28 aug-07 kl 08:51 »
Vad härligt det ser ut kobbe! Har inget växthus själv men, det står på önskelistan. Funderar på om man inte kan ha det som kombinerad lösdrift till fåren vintertid?

Jag skulle nog inte släppa in fåren i ett glasväxthus... Möjligtvis att kaninerna får härja lite där på vintern eller hönsen. Men fåren... när dom börjar klia sej mot nåt... nä, hellre då i ett bågväxthus!

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 28 aug-07 kl 09:13 »
Jag skulle nog inte släppa in fåren i ett glasväxthus... Möjligtvis att kaninerna får härja lite där på vintern eller hönsen. Men fåren... när dom börjar klia sej mot nåt... nä, hellre då i ett bågväxthus!

Det ska naturligtvis vara så pass brett att man kan ha avgränsningar, så att djuren inte kommer åt väggen.
Bågväxthus är relativt billiga per kvm, så man behöver inte snåla med utrymmet.
Men jag skulle inte vilja ha ett bågväxthus alltför nära bostaden, dom är inte alls snygga.
Kobbe´s växthus däremot skulle jag gärna ha intill bostadsingången, helst med plats för en vilstol och en minifontän. Kanske hängmatta...   ;)
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 09:32 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 28 aug-07 kl 13:08 »
Nä, det är nog sant att bågväxthus är det mest praktiska till fåren och de ÄR fula. Avgränsningar i form av grindar är nog ett måste oavsett vilken typ av växthus det är. Fåren verkar gilla att ligga mot något.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anette i bugared

• -
SV: Våra växthus - bildtråd
« Svar #9 skrivet: 12 sep-08 kl 23:15 »
Vindruvorna mognar
(Klicka på bilden så blir den större)
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 23:23 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 12 sep-08 kl 23:19 »
Massor av fikon, undrar om de hinner mogna. Vi har redan skördat ett 20-tal.
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 23:24 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 12 sep-08 kl 23:22 »
En lummig vrå, inte för att jag hunnit sitta där särskilt ofta :-[.
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 23:25 av anette i bugared »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #12 skrivet: 13 sep-08 kl 07:48 »
Räknas mitt gamla växthus som jag oxå saknar? Murad med synlig tegelgrund, vart idiotförklarad av grannarna för att ha ett svart växthus men där inne fanns allt, värme, rinnande vatten, diskho, odlingsväddar och 5 meter i takhöjd..  ;D

Nuvarande ägarna uppskattade tydligen ej växthus så första året staplade dom ved där inne, andra året är rutor trasiga och glaset i taket paj  :'(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 13 sep-08 kl 08:41 »
Vill bara visar växthuset på min tomt, så här blir det om man inte sköter själva byggnationen. Glasrutor faller vid storm, färgen flagnar och dörrar lossnar från sina fästen. Men nog har jag hunnit få supergoda tomater och gurkor där även om jag i år inte har vågat odla eftersom det faller för mycket glas uppifrån.
Jag vill få idéer på växthus och kommer följa den här tråden, jag hoppas många skickar in bilder. Har någon byggt ett mobilt växthus som är lätt att ta med vid flytt?

Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #14 skrivet: 13 sep-08 kl 09:02 »
Räknas mitt gamla växthus som jag oxå saknar? Murad med synlig tegelgrund, vart idiotförklarad av grannarna för att ha ett svart växthus men där inne fanns allt, värme, rinnande vatten, diskho, odlingsväddar och 5 meter i takhöjd..  ;D

Nuvarande ägarna uppskattade tydligen ej växthus så första året staplade dom ved där inne, andra året är rutor trasiga och glaset i taket paj  :'(

Fy vilket slöseri!  :( Förstår att du saknar det växthuset, men du har väl snart byggt ett nytt va?  ;) Det hoppas jag även att jag har gjort till nästa säsong.

Skågedalen

• -
« Svar #15 skrivet: 13 sep-08 kl 09:45 »
Här kommer det bilder på mitt växthus.. men det är från förra hösten då det var precis nybyggt... har lagt grus som golv och odlar i hinkar..
har satt upp en diskbänk och ska till nästa sommar koppla in vatten tänkte jag...

har väl blivit lite mer som uterum.. men vi får se.. En del gurka, tomat och chillipeppar har jag kunnat skörda iaf :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser