Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen är dålig  (läst 1306 gånger)

Skogsstjärna

• Västergötland
Tuppen är dålig
« skrivet: 28 jun-15 kl 19:18 »
Nu ligger tuppen och har så gjort sedan imorse,igår var han ute och spankulerade som vanligt i trädgården med sina hönor och nu ligger han och har ett ben som inte verkar funka.-Kontaktade veterinär och vi pratade om hönsförlamning och vitaminbrist.Ingen lösning och ingen aning.Är det någon här som sett något liknande? Vet. sade att hon inte trodde på hönsförlamning men det enda sättet att veta säkert är att obducera. Min snälla tupp! :'(

Molly333

• Skåne
SV: Tuppen är dålig
« Svar #1 skrivet: 28 jun-15 kl 21:29 »
Usch, ja, det är svårt när djuren är sjuka! OM det är hönsförlamning (Marek) är det viktigt att han får i sig mat och vätska! När mina är krassliga ger jag kattmat, spagetti samt uppblött havregryn. Försöker få dem att äta själva och om inte det går håller jag ett stadigt grepp om dem, öppnar munnen och "puttar in" lite blandad mat. Oftast sväljer de själva, men om de inte gör det får man putta ner det lite längre i halsen. Det låter förskräckligt, men kan behövas! Har haft en tupp nu som varit lite "off"- han fick "specialbehandling samt sleep-over i badrummet och vips mår han mycket bättre!!

Molly

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-15 kl 18:40 »
Försökte på alla vis att pigga upp honom men han blev snabbt sämre,så vår kära tupp är nu avlivad och skall skickas på analys. Misstänker marek,men det finns ju många sjukdomar att bläddra bland. :'(Snäll tupp var han,sorgligt slut.

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-15 kl 16:17 »
Svaret från SVA kom nu,det var Marek.  :(Inte kul alls.Vad gör jag med de två friska(vad det verkar som iallafall) hönor jag har? Kan jag skaffa en ny tupp till dem eller ska jag avliva dem och börja om? Någon som har en erfarenhet liknande denna?
« Senast ändrad: 07 jul-15 kl 17:40 av Skogsstjärna »

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 jul-15 kl 11:02 »
när man läser på om Marek  på jordbruksverkets info är det allmänna rådet att behålla dem som är friska. Det verkar som om de flesta  hobbyhöns är smittade av Marek, men bara en del blir sjuka. Övriga är immuna.  Så enligt det är det bara att skaffa en ny tupp.

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-15 kl 13:51 »
 Tack för ditt svar!Jag läste det också,men blev ändå osäker .-Vill ju inte att hela flocken ska duka under för att två djur är sjuka.De två hönorna jag har ser ju friska ut och så,men det gjorde tuppen också för en vecka sedan,och nu är han förpassad till hönshimlen.Men jag kanske skaffar en ny tupp,det var ju tänkt att det skulle bli kycklingar och det behövs tupp till sånt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser