Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter o avmaskning?  (läst 983 gånger)

hustran

Parasiter o avmaskning?
« skrivet: 14 okt-08 kl 10:12 »
Efter att fått svar på träckprovet så bör jag enl. fårhälsovet. avmaska tacklammen nu i höst. Har inte avmaskat alls i sommar. Undrar nu när det skall ske? De går nu i en ganska stor vinterrastfålla m. möjlighet att gå in vid urväder. De går ju fortfarande och gnager i fållan.
  Har det med en viss medeltemp. att göra? Om vintern alt. hösten blir mild, kryllar det då av parasiter hela tiden? De har också fri tillgång på ensilage, ute. Får inget begrepp om de små rackarna,(parasiterna) och fick inte heller ngt. bra svar från fårhälsovet. Alltså vänder jag mig till detta härliga forum.    ???

Birgit

SV: Parasiter o avmaskning?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 11:30 »
Först hänger det samman med vilka typer av parasiter du har. Är parasittrycket stort osv. Märks något på tacklammen? Vilket preparat ska du använda?
Är det parasiter som inte är aktiva under vintern kan det vara onödigt att avmaska nu. De flesta parasiter har en "lugn" period över vinter och kommer igen på vårkanten.
Jag tycker du ska ta ett rejält snack med fårhälsovet. om hur och varför osv. Inte nöja dig med att!!! du ska avmaska.
Mår inte djuren dåligt kan man avvakta, ge dem bark m.m. och testa till våren. Vet att vissa här går i taket över detta resonemang, men ett visst parasittryck kan vara bra för immunförsvaret och resistensutvecklandet. Ger man dem maskmedel så fort något visar sig, får de aldrig chansen att utveckla resistens. För precis som med ett antal sjukdomar hos oss osv. kräver ju att man utsätts för smittan först!

hustran

« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 11:48 »
Tack, Birgit. Vad jag förstår en hoper tarmmaskar, Haemonchus (dessvärre) misstänktes, prov odlas. I våras ingen misstanke?????
 Bagglammen är slaktade och de var fina. Tacklammen är ju ulliga så jag har faktiskt inte känt så noga på dem. De ser i alla fall pigga och glada ut. Dessutom tyckte fårhälsovet. att det inte finns anledning att avmaska ickedräktiga tackor eller ens ta parasitprov på dem i vår. ( vi skall nämligen inte betäcka alla)!!!!! Om de finns otäckheter i besättningen, sprider inte även de sånt vidare? Ang.bark från olika träd så har jag hört att albark skulle vara bra mot parasiter??? men det är just inte så poppis av våra tackor. Vilket trädslag rekommenderas? ???

Birgit

« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 13:42 »
Asp, sälg och ask är våras favoriter + vintertid tall och gran. Men de äter även ek (ung) och hassel och rosorna enbark!
Har du Haemochus, så ska du absolut avmaska i vår! För de vaknar till liv då. De går i dvala rätt tidigt på hösten, så vad fårhälsovet. sa till mig var att det under vintern är onödigt att avmaska mot dem. Men absolut i god tid före betessläpp och kolla när i förhllande till lammning.
Eftersom haemoncus är ganska ny i norden och har ett ganska aggressivt förlopp är nog bäst att avmaska alla. Har man tur dör de ut och man blir kvitt dem.
Håller tummarna att provsvaret är neg.;)

hustran

« Svar #4 skrivet: 15 okt-08 kl 08:05 »
Ja, jag håller tummarna och ger dem massor av ris till vintern. vi brukar låta dem avbarka veden,den tunnare som vi eldar i bastun med. torkar utmärkt sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

66 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser