Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tjäckla  (läst 5517 gånger)

Mikeyse

• Gäst
tjäckla
« skrivet: 29 dec-05 kl 13:21 »
Vi skall ha detta verktyg till ett scoutläger och behöver således få tag på billigast o bästa.

Jag funderade på att göra en själv genom att ta två billiga yx huvuden , skära de på mitten med bandsågen o sedan svetsa ihop de o böja till de, samt skärpa upp de. Funkar detta? känner inte direkt för att slänga ut 10 x 900 kr för ett verktyg som ev kommer användas gaska så sällan. Någon som har tips annars vart man kan få tag på billiga tjäcklor?

Mikael@mikaelorn.se
« Senast ändrad: 29 dec-05 kl 15:01 av Mikeyse »

Mikeyse

• Gäst
Re:tjäckla
« Svar #1 skrivet: 29 dec-05 kl 16:04 »
10 små skojter hmm. vi pratar läger med ca 3500 deltagare.

varav en programpunkt för ca 30 st scouter åtgångne skall vara att göra kanoter.

Vidare så är din ide med att ta en längre yxa o smida upp den en god idé frågan är bara vad som händer med härdningen?

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 29 dec-05 kl 21:39 »
Ett alternativ, som tar lite tid, är att söka av loppisar/antikaffärer. Ibland stöter man på lite tjäckelliknande grejer.  ::)
/Attis

Mikeyse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 dec-05 kl 07:57 »
Japp sysselsatta kommer de att vara från kl 8 på morogn till kl 9 på kvälle i en veckas tid. Jag kommer att fuska lite för de geonom att med motrås såga i ändarna o längs med sidorna. Jajag vet att det är fusk. fastän man slipper ju att de delar kanoten på mitten.

Hmm. loppisar o sådant hmm ja skall nog rensa lite hos farfar först.

hasteus

« Svar #4 skrivet: 02 jan-06 kl 12:41 »
900 kronor för en stor (kanotbyggare) tjäckla är billigt... att smida om och skära ner en standard köpehandyxa till en tjäckla är mer jobb än att göra en ny tjäckla tyvärr.

lycka till

ps Har ni tjäcklat kanoter förrut? har haft vänner som gjort och jag misstänker annars att ni i bästa fall kommer ha 10 hedenhösstockar ...
bygga stockkanoter är väldigt avancerat och svårt!

Mikeyse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jan-06 kl 11:32 »
Jo jag har tjäcklat ur en kanot för ett par år sedan vi var då 4 st som höll på i en helg med det. Det gick ganska så fort o blev ju okej. resultat. Jag hade tänkt o fuska ganska så rejält genom att ta och skära ut flera fyrkanter med motorsågen i stockarna. Detta för att ungarna inte skall hacka sönder sidorna och inte få till en bra träff myd yxa så de spräcker hela kanoten. Jag har även prov fuskar lite här hemam genom att göra en urholkad vagga.

Fastän jag fuskade gruvt genom attt svetsa fast stämjän på en gammlat SDS borr som jag satte i min bil hammare. (borrhammare) Och sedan festade jag loss. Det gick lätt o smidigt tog ungefär en dag.

myckne

SV: tjäckla
« Svar #6 skrivet: 05 sep-08 kl 16:05 »
Bästa tjäckla kostar.Hans Karlssons klensmedja i Motala är ett bra tips.
För att ta ut så mycket som en stock-kanot vill jag rekomendera en tväryxa.
Tväryxa kallas också skeppsyxa, och användes till att" hyvla" grovt timmer med i vissa lägen.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: tjäckla
« Svar #7 skrivet: 14 okt-09 kl 21:15 »
"Tväryxa"? Jag har hört skarvyxa.
Såna kan man få tag i kronans gamla, då är eggen ca 10 cm och skaftet närmar sig metern.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser