Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kladdig getrumpa efter killning  (läst 1351 gånger)

Nying

Kladdig getrumpa efter killning
« skrivet: 16 jan-09 kl 08:19 »
Hej!

En fråga till er som varit med förr. Våran Alice killade ju som bekant i söndags morse och efterbörden, tror vi, kom ut som den skulle. Igår såg vi dock att hon var "blodslemmigkladdig" i rumpan och kletig under svansen. Det gamla sedan igår finns kvar i dag men jag tyckter även att jag ser lite färskt blod/slem. Inga stora mängder, men ändå. Är det normalt eller skall de vara helt "torra" så här dags? Vi människor blöder ju i flera veckor efter förlossningen men hur är det med getter? Både Alice och lillkillingen är pigga, skuttiga och matglada.

//Maria

Sussilo

• Gäst
SV: Kladdig getrumpa efter killning
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 11:40 »
Efter en killning kan geten blöda lite till och från ett par veckor, fullt normalt. Jag brukade tvätta dom med lite ljummet vatten om de var grisiga, torka av och smörja lite med en salva som är lämplig för irriterade barnstjärtar. Ja, ja, visst är jag sjåpig.... Innan killning kan det vara praktiskt att klippa bort raggen på svanstippen och kanterna, så får "kletet" mindre fäste. Brukar göra det när jag rakar getens bakben/lår och runt juvret.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 16 jan-09 kl 13:54 »
Jo, gummorna bloar någon, några veckor efteråt.

Nying

« Svar #3 skrivet: 16 jan-09 kl 14:55 »
Tack, det var skönt att höra!

Goatgirl 1

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jan-09 kl 23:43 »
Tänkte bara säga att när min get fick sin killing, så fick hon inte ut moderkakan eller det som ska komma ut. 10 dagar efter killningen blev hon sjuk, hängig och ville inte äta. Som tur var skulle vi ha dit veterinären den dagen, så han gav henne någon spruta mot det. Sen blev hon bra igen.
Bra att hålla koll på såna saker så man vet vad det kan vara. Men hon hade också blod där bak till och från nån vecka tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser