Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta genbank med ägg?  (läst 3502 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Starta genbank med ägg?
« Svar #20 skrivet: 22 jan-09 kl 06:15 »
Ni tycks vara rätt överens om hur reglerna borde vara inom genbankerna. Skulle er lösning vara att bara få lov att byta ägg och inte levande djur?  
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 07:05 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 jan-09 kl 08:16 »
Ni tycks vara rätt överens om hur reglerna borde vara inom genbankerna. Skulle er lösning vara att bara få lov att byta ägg och inte levande djur?   

Regler som tydligt tillåter utbyte av ägg och hur detta skall gå till skulle onekligen vara ett stort steg mot en lösning.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #22 skrivet: 22 jan-09 kl 09:44 »
Med tanke på hur sjukdomsläget är för tillfället tror jag att en kontrollerad ägghandel skulle underlätta betydligt för flera rasers överlevnad.

Gamina

« Svar #23 skrivet: 22 jan-09 kl 09:59 »
Jag frågade detta i en annan tråd men tar det här också. Du verkar veta endel om genbankernas regler så därför frågar jag framförallt dig men även vöriga kunniga får gärna svara.
Exakt vem är det som bestämmer reglerna för genbankerna. Är det Lanthönsklubben eller Jorbruksverket eller en kombination av dessa? Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att regeln om att inte få köpa ägg av genbanksdjur är konstig och anser att en sådan regel borde kunna revideras till något vettigare som skyddar både genbanken och de enskilda djuren.
Genbank för Gotlandshöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 22 jan-09 kl 14:16 »
Hej!

Jag googlade lite om genbanker i går, och jag hittade ett intressant dokument (kommer inte ihåg adressen nu) med en bra förklaring till varför man bör naturruva i genbank: för att man vill ha ruvvilliga fåglar, och så länge man låter dem ruva sina egna ungar sprids givetvis ruvargenen vidare.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Gamina

« Svar #25 skrivet: 22 jan-09 kl 14:21 »
Javisst men om man tar ägg från en genbank med ruvningsvilliga djur och ruvar fram dem under en annan ruvningsvillig höna. Vari består problemet? Kycklingarna blir ju inte mer ruvningsvillliga för att de ruvas fram i den flock där deras föräldrar finns.
Genbank för Gotlandshöns

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #26 skrivet: 22 jan-09 kl 17:08 »
Har öländska dvärghöns sen flera år tillbaka och det vore ju roligt att vara genbanksansluten MEN
smittorisken är för stor om jag ska ta in nya djur, så jag fortsätter som förrut och tar in ägg istället. Jag har ingen lust att ta bort dom trevliga djur jag redan har.
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 17:10 av Mossie »
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser