Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  soluppvärme som ger 5 grader vintertid  (läst 6353 gånger)

uhelin

• Gäst
soluppvärme som ger 5 grader vintertid
« skrivet: 25 jun-05 kl 11:31 »
Vill ha tips om en enkel solfångare som kan monteras på ytterväggen och kanske en fläkt som som blåser in varmluft och drivs av solceller. Huset är en liten kolonistuga på 28 kvm som jag vill ska hålla en temperatur på 5 grader vintertid.

Pontus

Re:soluppvärme som ger 5 grader vintertid
« Svar #1 skrivet: 26 jun-05 kl 17:00 »
Hej

Kolla på den här länken, tror de e precis vad du letar efter:

http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf

Har tänkt bygga en sådan själv när jag får tid  :-\ , om du bygger den så skriv gärna o berätta hur de funkar.

Pontus

skravlinge

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 sep-05 kl 17:20 »
Mot söderväggen hänger du en solfångare som drivs med varmluft.  En träram med en glasskiva, gärna en sådan som inte släpper tillbaka långvågig strålning. I botten lägger du en alminium eller kopparplåt. Klistra en massa ölburkar på plåten
(för att expandera ytan)och måla allt svart och matt. en liten fläkt blåser in luften i rummet. Bäst är om en termostat reglerar så luft blåses in  när det är kallare i stugan än i solfångaren.
En och en halv kvadratmeter bör räcka. Luftintaget från stugan bör ligga en bit från luftuttaget. Utsatta delar bör isoleras.
« Senast ändrad: 13 sep-05 kl 17:21 av skravlinge »

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #3 skrivet: 27 feb-06 kl 20:17 »
www.solarventi.se
Den danska delen har detaljerad info.

Solceller säljs billigt från Conrad och en pc-fläkt behöver ca 6 W.

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #4 skrivet: 27 feb-06 kl 21:27 »
Jag kan tipsa om att bara häfta upp svarta sopsäckar i fönsterna mot söder.

Det skapar både uppvärmning, luftcirkulation och begränsar insyn i huset.  :)

Vill man tvunget ha fläktar kan jag rekommendera små solcellsfläktar.
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 21:27 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #5 skrivet: 27 feb-06 kl 21:46 »
Vitsen med en solvärmare är att den värmer kall men torr utomhusluft och tvingar in den i huset där den tar upp fukt. Sopsäckar för fönstren gör inte detta.

Har man krypgrund kan solvärmare gå hela sommaren.

magi

• GameReality
« Svar #6 skrivet: 27 feb-06 kl 22:00 »
Vitsen med en solvärmare är att den värmer kall men torr utomhusluft och tvingar in den i huset där den tar upp fukt. Sopsäckar för fönstren gör inte detta.

Har man krypgrund kan solvärmare gå hela sommaren.

Då sopsäckarna blir mycket värma kommer denna varma luften att lägga sig uppe vid taket och ta sig ut genom eventuella ventiler.

Detta innebär att torr luft tar sig in i huset.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #7 skrivet: 27 feb-06 kl 22:16 »
En PC-fläkt för en hundring har en kapacitet på 140 m3/h. Det garanterar utluftning. Med svarta gardiner får du nog bara runt samma luft eftersom den svalnar mot norrsidan.

Fläkten driver man med en solcell för 5-600 kronor eller så kopplas den till en nät-eliminator och styrs med en temperatursensor för 60 kr (Conrad art.nr 118028).

Nollgradig luft som värms till 40 grader innan den tvingas in i huset har en otrolig förmåga att ta upp fukt. Att inte husvagnar har detta som standard är egentligen märkligt.

magi

• GameReality
« Svar #8 skrivet: 27 feb-06 kl 22:23 »
Elektriska installationer skapar brandrisk.
Speciellt hemmabyggen.

Det gör inte upphängda plastsäckar som är billiga och lättmonterade.

Men jag kan hålla med om att effekten är lägre med plastsäckar tror jag.
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 22:25 av magi »

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-06 kl 20:56 »
Vill ha tips om en enkel solfångare som kan monteras på ytterväggen och kanske en fläkt som som blåser in varmluft och drivs av solceller. Huset är en liten kolonistuga på 28 kvm som jag vill ska hålla en temperatur på 5 grader vintertid.

Bygg i anslutning till den lilla stugan en Bipaviljong mot väggen mot söder. Är Du inte intresserad av biodling, så är det möjligt att det finns någon i din by där Du bor som är det. Bisamhällen ger konstant värme ifrån sig. Hur många grader, vet inte säkert men i allafall över noll. Det beror ju på hur många bisamhällen som får plats. Sedan är det ett plus att har bin i anslutning till koloiområdet. För befruktning av blommor m. m.
Mvh
Eyvind

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 07 apr-06 kl 21:03 »
Intressant idé.
Men jag gissar att det inte är bra att fläkta bort överskottsvärmen, då kan bisamhället bli nerkylt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser