Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta parar sig getter?  (läst 1382 gånger)

Hur ofta parar sig getter?
« skrivet: 12 mar-09 kl 19:01 »
Halloj!

Vi har ju endast haft getter sedan sommaren -07 - så jag är ju ganska "grön" på området.

Undrar nu över geten som killade - vars små bebisar antagligen var för tidigt födda och som sååå ledsamt inte orkade kämpa vidare  :'(  (Som jag skrev om i "Killingar - hur ofta ska de äta???") Är det risk för att de parar sig igen nu?

Tacksam för svar - så man vet om man ska förbereda sig på "sommarkillingar"....?

Sussilo

• Gäst
SV: Hur ofta parar sig getter?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 19:29 »
Geten kan bli brunstig ganska snart efter killingfödsel. Två dräktigheter "på raken" tär hårt på geten och risken att något går snett nästa gång är större. Getter bör bara killa en gång/år. Jag hade hållt geten och bocken åtskillda till framåt hösten, så det kan bli vårkillingar igen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur ofta parar sig getter?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-09 kl 21:48 »
Vad var det för ras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser