Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Min get har killat helt oväntat!!  (läst 4284 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Hjälp!! Min get har killat helt oväntat!!
« Svar #20 skrivet: 15 maj-09 kl 10:47 »
Det finns inga dumma frågor! Jajamen, visst kan han det - och kanske tidigare än så. De bryr sig inte om släktskap när det gäller betäckning och börjar "öva" bara ett par dygn gamla. Det rekommenderas att skilja bockkillingarna från getterna vid ca 3 mån. ålder när det gäller större raser. Jag vet inte vad som gäller för dvärggetter och det är nog också individuellt. Jag vet däremot att en 3,5 mån bockkilling (Sv. Lantras) gjorde några av mina getter dräktiga inkl mamman.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 12:05 av Sussilo »

ojniemin

« Svar #21 skrivet: 15 maj-09 kl 14:34 »
Vad har man för alternativ nu då? När kan man kastrera om man vill göra det? Finns det några nackdelar med att låta killingen betäcka sin mor och moster när den är väldigt ung? Kan man alltså låta dem vara i samma hage tills magarna börjar svälla? Vi skulle nämligen gärna vilja ha någon till men sedan får det vara slut...

ojniemin

« Svar #22 skrivet: 15 maj-09 kl 22:12 »
Det får nog bli en kastrering av vår lille bock. I vilken ålder kan man göra det?

Sussilo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 maj-09 kl 08:01 »
Kastreringen måste ju utföras innan bocken blir könsmogen, eftersom du har dem tillsammans. Dvärggetter, om de nu är det, misstänker jag kan bli könsmogna mycket tidigt. Jag tycker du ska kolla med någon uppfödare, det finns flera, men här är två förslag  www.getter.se/   
http://www.dvaerggeden.dk/  (Jag vet att danskarna har svarat på frågor).
Kastrater är mycket trevliga som sällskap. Önskar att fler kunde upptäcka det, så fler bockkillingar kunde säljas till liv. Om man inte ska avla eller ha mjölk, utan vill ha trevligt sällskap ev. som slyröjare, är det perfekt med ett gäng glada och lekfulla kastrater. Man slipper getternas irriterande brunstbräkande var 3:e vecka och kastrater är inte på långa vägar så rangstridiga som getterna kan vara.
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 08:58 av Sussilo »

Anna

• -
« Svar #24 skrivet: 16 maj-09 kl 09:18 »
Grattis till båda underverken! Spännande tider både inne och ute alltså!
På djurparken där vi hämtade våra dvärggetter hade de alla killingarna och mammorna tillsammans tills de var ca 5-6 mån och det hade alltid fungerat bra för dem. Jag hade läst om att de kunde bli betäckta från 3-4-mån och frågade om detta, men de hade aldrig varit med om det. Vet inte vad man kan dra för slutsatser av det, men där hade de inte så'n brådska iaf. Fast samtidigt ska ni nog passa så mamman inte blir betäckt för snabbt inpå. Det bästa är väl att de killar en gång om året som jag fattat det.
Lycka till och självklart vill vi se bilder  :D
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #25 skrivet: 16 maj-09 kl 22:24 »
Där ser man. Konstigt. Jag hämtade mina när de var fem månader och det var mörkt när vi kom dit och vi gick ut med en stor ficklampa och hämtade så fick vi välja två av tjejerna. Han kollade noga så det inte blev nå'n bock eftersom vi bara ville ha tjejer. De hade en som man verkligen såg var en liten bock, hur söt och lurvig som helst, och han var samma ålder som tjejerna. Kan ju hända att jag missuppfattade det hela och att han var kastrerad, men så förstod jag det inte alls. Han pratade mer om att det var hög tid att dela upp dem.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ojniemin

« Svar #26 skrivet: 16 maj-09 kl 22:38 »
Där kom ju svaret om kastreringen. Det blir att ringa till en veterinär på måndag. Ett stort tack!

Sussilo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 maj-09 kl 07:11 »
Anna, jag tror inte att du misstog dig. Bockkillingen du såg var säkert inte kastrerad. Snarare var man sent ute med uppdelningen av bockar/getter på djurparken och dina getter hade kunnat vara betäckta.

Anna

• -
« Svar #28 skrivet: 17 maj-09 kl 15:02 »
Har jag kontakt med dem igen så ska jag ta och fråga igen. Låter ju kostigt att de vågar chansa så. Jag hade det lite i bakhuvudet och minns att jag räknade ut när de senast skulle ha killat om de blivit betäckta i oktober då vi hämtade dem, utifall att...
Får jag killingar nästa år så gissar jag att mina möjligheter att dela upp dem kommer styra om jag kastrerar dem eller inte. Kan man inte dela upp dem på ett vettigt vis så får det helt enkelt bli kastrering. Annars ska man ju ha plats att dela upp dem och veta att nå'n vill köpa bocken okastrerad. Men jag kommer förmodligen att vilja behålla de första killingarna och då blir det ju kastrering. Bockar är ju bara så fina!

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 17 maj-09 kl 16:04 »
Ja, jag skulle ha tänkt på samma sätt. Men det finns kanske fakta/omständigheter vi inte känner till. Javisst är bockarna fina!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 20 maj-09 kl 14:48 »
Ja, visst är bockarna fina, och finare om de har alla hormonerna kvar.  Mera hår, större horn.  (Och mera lukt, visst :D )  Ett alternativ är förklä.  Men det måste kollas dagligen, så det funkar inte så bra i stora besättningar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ojniemin

« Svar #31 skrivet: 21 maj-09 kl 16:52 »
Hur länge efter födseln ska det komma ut blod på mamman? Det ser ut som att det ibland hänger nåt blodigt (ganska lite dock) ur baken på min get och det är åtta dagar sedan vår lille bock såg dagens ljus. Är detta normalt?

Sussilo

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 21 maj-09 kl 17:40 »
Getterna småblöder lite, oftast en eller ett par veckor efter killningen - fullt normalt.  Upptäckte du efterbörden när killingen var född? Ibland hittar man den inte för geten kan ha ätit upp delar av den eller hela.

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 21 maj-09 kl 19:08 »
Ja, om inte efterbörden kommer ut, så blir geten snart sjuk.  Men bara lite blod, och inget brunt eller slemmigt?  Det är nog blödningar från bristningar hon fick vid förlossningen.  Inte önskvärt, men heller inget att oroa sig för.

ojniemin

« Svar #34 skrivet: 21 maj-09 kl 22:32 »
Va bra, det verkar inte vara något att oroa sig för då. Efterbörden tog jag hand om efter förlossningen. Den hade inte hunnit komma ut när vi upptäckte att killingen vad född.

Sussilo

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 maj-09 kl 08:22 »
Du kan nog vara lugn, getterna har det bra hos dig! Jag brukade tvätta av de nykillade getterna med lite ljummet vatten för att inte blodrester skulle samla bakterier, flugor m.m. Ev. lite antiseptisk salva efter tvättningen.

Kattelinen

• Uppland
    • Kattelinen, lite sådär
« Svar #36 skrivet: 22 maj-09 kl 22:52 »
Hej!
Måste bara få fråga er- googlade på "get får killingar" för att få svar på vad det heter när geten föder ungar.
Här sägs det att geten killar, är det den rätta termen!? vi är några som diskuterat detta och vill gärna få svar.
Mvh Katrin
Det är roligare att vara glad!

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 23 maj-09 kl 08:01 »
Hej!
Måste bara få fråga er- googlade på "get får killingar" för att få svar på vad det heter när geten föder ungar.
Här sägs det att geten killar, är det den rätta termen!? vi är några som diskuterat detta och vill gärna få svar.
Mvh Katrin
Ska möjligen vara dialektala 'kellar', då.  Annars har jag inte hört något annat.  Vilka är Era alternativ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser