Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min höna går liksom i cirklar???  (läst 1652 gånger)

evablomkvistström

• Gäst
min höna går liksom i cirklar???
« skrivet: 19 maj-09 kl 12:31 »
Imorse när jag kom ut till hönsen såg en av hönorna väldigt konstig ut. Hon gick nerböjd med huvudet vridet 90 grader och kunde inte hålla det normalt. Hon kan gå men går liksom i cirklar. Hon var inte intresserad av maten eller att gå ut (av förklarliga skäl). Igår kväll när jag stängde in dem var hon som vanligt och satt uppflugen på pinnen med de andra.

Det är en hedemorahöna och jag vet inte hur gammal hon är eftersom den jag köpte henne av inte visste. Hon är dock över 2 år, förmodligen betydligt äldre.

Någon som vet vad som kan ha hänt? Har hon skadat sig eller kan det var någon sjukdom? I så fall, hur ska jag göra med de andra hönsen, någon risk för smitta. Jag är relativt ny hönsägare och har ingen erfarenhet av skador eller andra bekymmer.

Tacksam för alla råd!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: min höna går liksom i cirklar???
« Svar #1 skrivet: 19 maj-09 kl 16:22 »
Snurrsjuka kanske?

Är det inte hedemoror som lätt drabbas av den sjukdomen med?

Kan också vara någon vitaminbrist.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

evablomkvistström

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 maj-09 kl 17:46 »
Vad är snurrsjuka? Vilka vitaminer bör jag testa med?

Jag har väl i princip bestämt mig för att ta bort henne men kan det vara något så enkelt som vitaminer vill jag självklart ge henne en chans.

Nu ikväll sitter hon på golvet när de andra gör kväll på pinnarna.

Grim_cactus

« Svar #3 skrivet: 19 maj-09 kl 18:58 »
Låter läbbigt. Min tupp var lite konstig en gång, han hade lite skakningar i huvudet och verkade lite yr. Kunde inte riktigt gå ordentligt och höll sig nere på golvet i hönshuset. Tror det tog 1-2 dagar (detta var ett tag sen så kommer inte ihåg exakt) så var han sig själv igen. Jag skulle gissa på att han kanske hade kraschat in i en vägg i hönshuset och slagit sig. Tror du det kan vara något sånt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser