Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Högsta ålder för första betäckning?  (läst 1993 gånger)

Anna

• -
Högsta ålder för första betäckning?
« skrivet: 15 apr-09 kl 22:16 »
Flyttar ut denna fråga ur tråden som handlade om hur tidigt man kan betäcka. Jag undrar ist om det finns nå'n övre gräns för när man kan låta en get killa för första gången? Har för mej att jag läst nå't om detta nå'nstans men minns inte riktigt vad. At tman av nå'n anledning inte skulle låta det gå för många år. Stämmer detta och hur gamla kan man låta dem bli innan man inte bör betäcka dem för första gången längre?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
SV: Högsta ålder för första betäckning?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-09 kl 21:37 »
Nå'n har väl nå't svar att ge?
Har för mej att jag läste nå't om detta innan jag skaffade getterna. jag ägnade många kvällar i somras med att läsa igenom gamla gettrådar här på alternativ och det var då jag läste nå't om att de inte bör gå för många år om man ville låta en get få killingar. Minns inte om det var nå't med hennes bäcken som växte ihop för mycket eller vad det var. Nå'n som minns?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

geisha

• Verket
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 06:27 »
Så är det ju med hundar, låter rimligt att bäckenet blir stelt på äldre djur. Dom har ju trots allt 4 ben och samma kropps uppbyggnad. ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 08:45 »
Ja, skelettet/brosk/ligament/muskulatur blir fasta och mindre medgörliga med stigande ålder. Mycket beror på getens allmänkondition, men jag skulle tveka att låta betäcka en get för första gången efter 4 års ålder. Använd en bock av samma ras, helst mindre ras om geten är lite äldre och/eller förstagångare.
« Senast ändrad: 19 apr-09 kl 08:06 av Sussilo »

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 14:42 »
Har fått frågan om jag vill ta hem tre dvärggetter som annars avlivas. De är ca fyra år gamla och det var därför jag undrade. Jag har ju bara två och tänkte låta betäcka iaf den ena mot slutet av året. Hade ju varit kul att betäcka även nå'n av dessa om jag tar hem dem. Frågan är ju bara om de är för gamla för det? De har aldrig varit betäckta tidigare.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 15:27 »
Jag har aldrig haft dvärggetter, mer än som tillfälligt inkvarterade och vågar inte ge dig något råd. "Ca fyra år" kan ju i praktiken innebära att de kanske är 5 år.  Vad säger ni där ute som kan dvärggetter?  Om du beslutar dig för att betäcka dem, varför vänta tills hösten? Dvärggetter är ju inte säsongsbundna på  samma vis som andra raser. Hur gick det med den get som du befarade hade listeria?
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 15:29 av Sussilo »

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 17 apr-09 kl 16:00 »
Känns lite för ruggigt att här i västernorrland få kllingar i början oktober. Hade velat haft killingarna till nästa vår (eller helst NU om man fick önska förstås). Får fråga mer exakt hur gamla de är, men vad säger ni andra, är det för riskabelt att betäcka dem till hösten tror ni?
Skrev lite hur det gått med den min sjuka get i listerios/ensilagetråden.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 apr-09 kl 16:28 »
Håller med om att okt. är fel årstid för nyfödda killingar i v-norrland. Men OM getterna nu är 4 år och blir betäckta till hösten, blir de ju 5 år när de killar för första gången. Finns det ingen förening för just dvärggetter som du kan fråga? Kolla på länktipsen i början av detta getforum. Bäst att vända sig till sakkunskap i en så´n här fråga, känner jag. Kul att geten verkar piggna till. B-vitamin kan vara en hjälp ibland, liksom sly/skogsbete. Jag skulle gå ut ett par timmar i skogen med geten och låta henne välja ris och grenar efter sin smak. För mycket snö? Får de ströva i skog och mark, har de en förmåga att välja nyttigheter. Det finns svenska uppfödare av dvärggetter. Kanske personerna på http://www.dvaerggeden.dk/ svarar på frågor.
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 19:57 av Sussilo »

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 18 apr-09 kl 22:21 »
Kontaktade de danska dvärggetskunnarna och frågade om högsta ålder. De trodde inte alls det skulle vara några problem för dem att killa. Det hon såg som problemet var snarare att en get kunde få problem att brunsta om hon aldrig träffat på en bock. Enligt henne så skulle en äldre get därför ha svårare att bli gravid, men inte för den skull ha svårare att killa. Om nå'n här tror nå't annat får ni gärna skriva det. Annars tror jag att jag litar på deras erfarenhet och låter betäcka dem till hösten.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 18 apr-09 kl 22:26 »
När geten är lite äldre, som dina är, så tror jag det är extra viktigt att se till att hon inte är för fet, de kan lätt bli det om de går i flera år utan att ha killingar. En fet get har svårare att komma i brunst och löper större risk för komplikationer vid förlossningen. Annars kan jag inte tänka mig annat än att det går bra! Fyra år är ju inte direkt lastgammalt!

Ta nu inte detta på fel sätt, men har du någon plan för vad du ska göra med eventuella killingar? Om det t ex blir 6 bockkillingar? Visst, kan man äta upp dem så är det ju inga problem, men det är bara så sorgligt när de hamnar som vandringspokaler på Blocket eller liknande.

« Senast ändrad: 19 apr-09 kl 00:44 av Mmmm »

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 apr-09 kl 08:20 »
Jag skulle också, för det mesta iaf, lita på råd från uppfödare av rasen. Om man låter bocken gå ett par dagar/en vecka i en angränsande hage till getternas, kan det underlätta att få dem i brunst. Nosa, lukta, bräka....
« Senast ändrad: 19 apr-09 kl 08:39 av Sussilo »

Anna

• -
« Svar #11 skrivet: 20 apr-09 kl 14:09 »
Den ursprungliga planen var att låta mina två getter bli betäckta till senhösten och sedan killa nästa vår. Hade de då bara fått en var hade jag kunnat behålla dem. Iaf en bock hade jag kunnat behålla och kastrera. Bockar är ju så vackra! Nu har det svängt lite i planerna. Den ena geten som varit dålig verkar inte bli varken bättre eller sämre. Hon kan äta och leva på som vanligt, men jag kommer inte låta henne bli betäckt om hon inte blir helt återställd, vilket det inte verkar som. Då skulle jag alltså bara kunna betäcka den andra geten och då riskerar jag att hon och hennes killing håller ihop och den lite svagare hamnar ännu lägre. Känns taskigt mot henne. Tar jag hem de tre getterna jag blivit erbjuden så behöver jag ju inte låta betäcka alla tre utan kanske bara en. Ville mest bara höra om det var möjligt för att hålla alla dörrar öppna. Tar mej nog en rejäl funderare innan jag bestämmer hur jag gör med allt.
Tack iaf för alla svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser