Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa ankor?  (läst 13453 gånger)

MADDEira

Skaffa ankor?
« skrivet: 02 aug-05 kl 13:11 »
Funderar på att skaffa ankor, hur mycket ägg får man per anka, har de rangordning som höns och hur smakar ankägg?? Har läst att de klarar sig utomhus på vintern bara de har det dragfritt...Tips och råd önskas!

*snart ankägare*

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Skaffa ankor?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-05 kl 18:07 »
jag är nybliven ankägare!! Jättenöjd. Mysigare och gemytligare djur är svårt att hitta. Min son älskar dem. Kan mata dem ur handen...

Har hört att ankor värper ca 100 ägg om året  ??? Någon som vet

Ankägg går att använda som vanliga ägg, i matlagning och så. Jag har aldrig ätit kokt ankägg så jag vet inte om de är goda så.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

middel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 aug-05 kl 16:46 »
Jag har haft ankor ett par år nu. Väldigt roliga djur! Jag har löpanka och löpanka korsat med blåanka. Försöker mig på ett litet avelsarbete för att få bättre egenskaper... Jag tycker att de värper mycket bra, det sägs att löpankor kan lägga ca 200 ägg om året. Äggen är stora och har mycket stor gula. Jag har höns också, föredrar deras ägg till frukosten, men det är nog mest en fix ide. Annars är äggen fantastiska att baka på och man får aldrig skal i smeten (skalen är segare än på hönsägg).

Mina ankor bor i hönshuset, men ankor skall klara att bo mycket enklare än så. Det märks eftersom de går ut även när det är kallt och risigt väder. När det är snö och is lägger de sig med fötterna instoppade i fjädrarna. Det kan vara bra att lägga ut lite halm eller spån så att de kan dricka och äta i lugn och ro. Om det är kallt måste de trampa omkring för att inte förfrysa fötterna och får då inte i sig tillräckligt med mat. Vid lite varmare väder går de gärna med sina "snöskor" uppe på snön.

En av de saker jag tycker är mest roligt med ankor är att detta: Det spöregnar, hönsen sitter inne och tjurar, korna och fåren står och hänger under ett träd och ser allmänt miserabla ut. Men ankorna, de är ute och springer och kvackar förtjust över alla vattenpölar och maskar som kommer upp. Det livar upp! ;D

Har föresten snart ällingar till salu om du bor i närheten av Göteborg, se annonssidan.
/Tove

Pudeltanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 aug-05 kl 22:18 »
Ja tänk vad olika vi är, och tur är väl det!
Jag älskade mina ankor, det gjorde jag, men jag har aldrig haft djur som skitar ner så som de gjorde!!!
De drittlar runt med mat och vatten överallt tycker jag... :P
Nä, tacka vet jag mina gäss. ;)

pagus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 aug-05 kl 22:55 »
hur stor damm behöver ankorna ha och hur djup?

Susanne

« Svar #5 skrivet: 04 aug-05 kl 11:23 »
Här finns några länkar där det diskuterats lite om att hålla ankor.

Boende till ankor: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=3774;start=msg13622#msg13622

Myskankor: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=3421;start=msg12470#msg12470

Ankor på vintern: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=1930;start=msg5607#msg5607

Ankor som vass-förbrukare: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=1722;start=msg4815#msg4815

Om myskankor: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=2031;start=msg3887#msg3887

I övrigt håller jag helt med om charmen med ankor!  ;D Visst blöter de ned och grisar som bara den, och dessa faktorer verkar vara avgörande för folk som skaffar ankor om de orkar behålla dem eller inte. Många ger upp och orkar inte med det merjobb av städande som en anka innebär jämfört med t.ex. höns. Det kan vara något att tänka på innan man ger sig in i ankvärlden. Men är man beredd på det extra besvär som grisandet och skvättandet med vatten innebär så kommer en charmerande värld med dessa blötdjur öppna sig!  ;D För min del tycker jag bara deras blöta egenskaper är en del av deras otroliga charm. Ankor och vatten hör ihop helt enkelt! Vatten är också det viktigaste man bör tänka på när man skaffar ankor. De SKA ha tillgång till detta element, men bara för den skull måste det inte vara en hel sjö. De nöjer sig så gott med ett nedgrävt badkar om det inte finns något annat.

Susanne

« Svar #6 skrivet: 05 aug-05 kl 12:01 »
Funderar på att skaffa ankor, hur mycket ägg får man per anka, har de rangordning som höns och hur smakar ankägg?? Har läst att de klarar sig utomhus på vintern bara de har det dragfritt...Tips och råd önskas!

*snart ankägare*

Mina ankor börjar ge ägg i mitten/slutet på mars och sedan har jag fått ägg av dem bara till maj/juni eftersom alla mina ankhonor alltid har ruvat. Om de inte ruvar kan jag tänka mig att de lägger ägg tills det är dags att rugga. Mina brukar rugga i augusti. Utan ruvning skulle äggantalet säkert komma upp till kring 100 ägg per anka och kanske lite mer. När de börjar ge ägg på våren beror säkert på var i landet man bor, och hur många ägg man får beror kanske också på vad man har för ras (och om de ruvar eller ej förståss). Jag har Svensk Gul Anka.

Ankägg är en riktig delikatess! Större än hönsägg, och större gula i förhållande till vitan än vad ett hönsägg har, samt godare i smaken. Det smakar mer och fylligare än ett hönsägg. Vi använder aldrig ankägg till mat och bak eftersom vi tycker att det är lite att kasta bort ankäggen. Man kan ju lika gärna använda hönsägg till mat och bak, och spara delikatesserna att njutas av till frukost istället!  Mycket godare än hönsägg till frukosten.  ;D

Du får alltså smaka själv och se vad du tycker när du skaffat ankor. En del gillar inte ankägg och föredrar dem till matlagning och bak, medan andra kanske är som jag och anser dem vara en mycket underskattad delikatess!

Ankor är riktiga flockdjur och blir olyckliga om man av någon anledning separerar någon av dem och inte låter den gå med flocken. Höns är visserligen också flockdjur, men jag upplever att ankorna är ännu mer utprägalde flockdjur än vad hönsen är eftersom ankorna aldrig gör något själva. Var anktruppen än går/simmar och vad de än gör så ska det vara tillsammans! Alla måste vara med! Rangordningen är heller inte lika strikt och markant som i en hönsflock.

Ankor tål kyla bra, men tillgång till utevistelse hela vintern beror helt och hållet på var i vårat avlånga land man bor. I min ände av landet är det helt uteslutet, och jag måste även ha isolerad byggnad med värme, medan ankor i andra änden av landet mycket väl kan gå ute året runt. Men var man än bor så kan man alltid låta ankorna välja själva! Mina går ut i temperaturer ned till -15 grader, om de har halm att ligga på. Är det kallare än så vill de inte gå ut, och då finns det heller ingen mening att ha luckan öppen och "elda för kråkorna".  :-\

Som jag nämnt tidigare, det absolut viktigaste man ska vara beredd att ge sina ankor är tillgång till VATTEN, vare sig det är en hel sjö eller bara en balja som den kan doppa sig i och plaska runt lite! De måste ha vatten för sin trivsel och för att kunna få utlopp för sina naturliga beteenden, men även för att kunna hålla fjäderdräkten i trim.

Hönsmor

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 aug-05 kl 11:59 »
Ankägg är fantastiskt goda :D

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #8 skrivet: 29 aug-05 kl 16:14 »
Jag har haft ankor i nästan hela mitt liv, och de som jag har lärt mig är att man måste lyssna på djuren för att man skall kunna sköta dem så bra som möjligt.
En av det absoluta grundförutsättningarna när man har ankor är att det har tillgång till vatten där de kan dricka och bada.
Man gör det bara svårt för sig om man serverar detta vatten inomhus, det är betydligt smidigare att ha en balja på gårdsplanen som man kan flyta runt så att det inte blir för blöt. När det gäller mat i övrigt så är inte ankor så kräsna, om det får röra sig  fritt på gården hittar det de mesta av sin föda själva.
En bra rutin att ha är att man matar sina ankor på kvällen, då är de mer motiverade att hitta sin egen mat på dagen, och de får ändå en full kräva innan det går in i sin nattlokal.
De ankor som jag har nu är svensk blå anka, och de är nog den bästa rasen som jag har provat.
Naturligt vis förekommer det skillnader i lynne mellan olika besättningar men när jag har pratat med andra blå anke ägare får jag samma intryck.
Mina ankor är oerhört sociala, och springer i mott en när man kommer ut på gården.
Har man varit i väg hela dagen från gården så finns det inget härligare än att slå sig ner på våran ladugårds bänk och samtala med ankor och höns en stund.
Jag ser att det är flera med mig som har ett positivt intryck av att ha en ankflock, så jag hoppas att du nu har blivit helt övertygad om hur förträffligt det är att ha en ankflock.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

nappe

« Svar #9 skrivet: 29 aug-05 kl 18:37 »
Jag ansluter mig till frågestunden om ankor.Kan jag ha höns o ankor i samma hage? Kommer dom överens ? Måste ankor ha plan mark eller knallar dom runt om det är kuperat o backigt? ???

Susanne

« Svar #10 skrivet: 30 aug-05 kl 18:21 »
nappe - Höns och ankor samsas i samma rastgård. Se bara till att inte snåla med storleken på rastgården! Det finns dem som har dem boende tillsammans i samma hus också.

Ankor är rätt klumpiga på land, men nog är de tillräckligt terränggående för att klara kuperat och backigt.  ;D  

Veztra

« Svar #11 skrivet: 31 aug-05 kl 00:52 »
Någon som har erfarenhet av ankor och hund,

Då jag kommer att skaffa mig ankor nu och har lösspringande hund (Parson) och vill även att ankorna skall få gå fritt..

Någon som har en bra patentlösning på hur jag vänjer hunden vid dem, eller får hunden att låta bli dem.

seved

• seved
« Svar #12 skrivet: 01 sep-05 kl 17:54 »
Hej
Jag har precis skaffat mitt livs första ankor(svensk blå anka).Det är de bästa jag har gjort.Fattar inte varför jag inte gjort det tidigare.Dom är mycket trevliga jag måste hålla med johan P dom är sociala.Man kan stå och titta på dom och bli glad när man är på dåligt humör.Jag brukar gå ut och prata med dom,då kommer dom och kvackar(eller vad dom gör).Vi har två hundar och vi har haft dom ihop med ankorna och det har funkat hittils. Det fodras nog bara lite tillvänjning.

seved
« Senast ändrad: 01 sep-05 kl 17:57 av seved »

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #13 skrivet: 09 nov-05 kl 23:37 »
Jag har precis kommit över 3 st härliga gula ankor som jag tänkre bli genbank på eftersom det bara finns 145 st registrerade i hela sverige och den är akut hotad..
Nu till äggen en gul anka lägger mellan 80-150 st på ett år och dom väger  ca 80 g.. äggskalen är vitaktiga.. (källa genbanker och rasramar av Ronny Olsson)

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #14 skrivet: 10 nov-05 kl 08:54 »
Någon som har erfarenhet av ankor och hund,

Då jag kommer att skaffa mig ankor nu och har lösspringande hund (Parson) och vill även att ankorna skall få gå fritt..

Någon som har en bra patentlösning på hur jag vänjer hunden vid dem, eller får hunden att låta bli dem.

Hmm ! Parson o ankor är nog ingen bra kombination. Jag har fem ( parson's ) och dock inga ankor men väl höns och om dom dristar sig till att komma in på hundarnas domäner slutar det med MORD,  8) nu är det ju lite skillnad på att ha en eller fem men parson är en jakthund . Vi har gäss ( ölands ) och dom är lite väl stora o tuffa för att bli skrämda av hundarna men om dom kommer in till hundarna så vete f-n hur det skulle sluta, håll dina ankor o hund separerade åtminstone när du inte själv är i närheten och kan ingripa så skall det nog ! gå bra.
MVH Göran Rat Jack's kennel

http://www.ratjackskennel.se/
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #15 skrivet: 20 jan-06 kl 22:26 »
Svensk gul anka som jag har lägger ungefär mellan 80 och 150 ägg på år... (enl genbanker och rasramar av R.O) min adamer Ank-sofi och Ank-ristin har inte inte börjat lägga några ägg ännu... är så spänd på hur dom smakar  och när dom sätter i gång...

Love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 jan-06 kl 14:27 »
Jag har haft många sorters ankor, löpankor är häftiga djur, som man  väl främst håller för äggen, då de värper som en hybridhöna (rekord 320), köttet är välsmakande, men den är liten.

En mycket trevlig anka är Svensk Gul, den förenar bra äggläggning (rekord 200) med goda köttegenskaper.

Svensk Blå värper mindre, men jag inbillar mig i varje fall att den smakar bättre.

Är det inte äggen i första hand man vill ha, betyder äggläggningen inte så mycket, det blir normalt mycket bra kläckresultat, så gården blir full från  tre avelshonor och en andrik.

Jag tycker att ankägg slår hönsägg, särskillt stekta.
Insaltade kokta är mycket goda.

Det går att ha ankor utan att de kan simma, men det är bäst med en damm. Tänk dock på att en liten dålig damm kan ge botulism, så kan ingen bra damm ordnas, så är det bättre utan. Har man en  en pool bör vattnet bytas oftare på sommaren, för att förhindra infektioner.

De slabbar omkring, men de är anpassade efter vårt klimat och kan gå ut och äta. Det gäller att hålla vattnet isfritt.

Huset behöver inte vara lika varmt som hos höns, och som sagt de torkar inte av fötterna, så man får byta halm ofta, och utfodra dem utomhus.

Beträffande antalet gulankor, så måhända det är så få registrerade, men i såfall finns det bara äkta gulankor på ett  eller två ställe.
Låter konstigt, jag har som mest haft 200 själv, och var det inte gulankor så vad var det då?

Gulankan håller på att bli en vanlig ras, snarare än en lantras, eftersom det är ganska hårda krav på hur de ska se ut, även om båda föräldrarna är "äkta", låter lite äffärsmässigt eller hur?

Måste tillägga att gulankan även har exporterats till USA och där finns en djädra massa.

« Senast ändrad: 21 jan-06 kl 14:53 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #17 skrivet: 23 jan-06 kl 19:35 »
jag pratade med en kille som hade gulankor  han avlade bara på den bruna färgen... att vara genbank var bara skit.. vi hade inga äkta ankor    så bra att gul ankan börjar bli vanlig... men det finns bara som sagt 145 st registrerade och genast då anses den akut hotad...

Love och lev väl...

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser