Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energilagring i metanol  (läst 2467 gånger)

Per Nilsson

• Småland
Energilagring i metanol
« skrivet: 23 jan-06 kl 23:46 »
Att lagra energi under lång tid är ett problem som inte kan lösas tillfredställande på många sätt. Värme går i och för sig att lagra, men ger ganska stora förluster oavsett hur man gör om det ska lagras under lång tid. Blyacumulatorer är ganska tråkiga på många sätt. Det har diskuterats att lagra energi som tryckluft, vilket inte verkar fungera särskilt bra det heller.
Jag funderar på dethär med elektrolys av vatten. Leder man likström genom vatten kommer det att bubbla upp syrgas O2 vid den ena polen och vätgas H2 vid den andra. Syret är ju en intressant produkt som går att använda till mycket, men det är vätet jag är intresserad av. Jag har från osäkra källor förstått att vätgas är lite problematiskt att lagra. Det läcker rakt genom de flesta kända material, inte mycket, men ändå märkbart om det ska lagras under en längre tid. Vidare har vätet lite dåligt rykte, det är ju ganska explosivt. Gas är lite svårt att handskas med för den som inte är van.
Om man blandar två delar vätgas H2 med en del kolmonoxid CO under tryck och hettar upp det lite, reagerar dessa och bildar metanol CH3OH. Metanol är ju likvärdigt på många sätt med etanol. Jag vet inte vilket tryck eller vilken temperatur som krävs, men jag tror inte att det är några extrema värden.
Kolmonoxid kan ju tillverkas i ett gengasaggregat, (i en större anlägning borde flis eller pellets kunna användas).
Detta är ju inget system man bör användas för hemmabruk, men en större anläggning borde väl kunna tillverkas. Då kan man lagra el-energi som metanol med tillskott av energi från biobränsle (flis eller pellets)under processens gång. Metanol går att lagra i tankar under i stort sett obegränsad tid. De är tyvärr väldigt giftigt. Det är olämpligt att använda som motorbränsle då metanolen är mycket aggresiv och får motorn att rosta. Formel1 bilar går på metanol, men där plockas motorn isär efter varge tävling och rengörs. Metanol kan däremot användas i en bränslecell. Man kan om jag förstår det hela rätt pumpa in metanolen direkt in i bränslecellen som också matas med luft eller rent syre (kanske syret från elektrolysen?). ut kommer koldioxid CO2 och vatten H2O samt elektrisk ström.

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Energilagring i metanol
« Svar #1 skrivet: 23 jan-06 kl 23:54 »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser