Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andrik  (läst 3786 gånger)

Seb

• Blekinge
Andrik
« skrivet: 13 jan-06 kl 16:28 »
Jag har fyra ankor, varav två är andrikar och två honor. De är cirka 8 månader gamla. De bor alla tillsammans och jag har sett att hanarna nu har börjat nypa varandra, går det att forfarandevis ha två hanar tillsammans i gruppen, eller bör en av dem bli gryta? ;)
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Andrik
« Svar #1 skrivet: 20 jan-06 kl 22:20 »
mina damer Ank-sofi och Ank-ristin nyper  nyper  våran Anders när han närmar sig vattenbalajan eller matskålarna snacka om jämställdhet...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-06 kl 13:17 »
Jag har hört att två andrikar kan stressa varandra när det är parningstid och att om man har för få honor per hane så kan det sluta med obefruktade ägg då ingen ostört får "göra sitt". Vet inte om fler här delar denna erfarenhet. Det är ju alltid tråkigt att måsta ta bort en och ankor vill ju vara tillsammans så det känns grymt att låta en gå ensam nånstans för att man måste skilja på dem. Ett alternativ är ju att i så fall göra två grupper av dem. Men då måste du ha utrymme för det och det är nog lite lite med en hona per hane. Mitt tips är att försöka skaffa fler honor. Du kan ju vänta och se annars hur det går och genomlysa äggen då det har blivit ruvningsdags.
Lycka till
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Susanne

« Svar #3 skrivet: 21 jan-06 kl 14:37 »
Jag tror att största problemet med att ha två hanar till bara två honor kan bli att det blir riktigt jobbigt för honorna. Hanarna kan mycket väl hålla sams, men kan vara rena plågoandarna på honor i sin parningsiver så att honorna rent av far illa av det, och kan till och med dränkas.

Själv hade jag två hanar till tre honor, och det gick någotsånär bra det första året. Det gick bra hela perioden utom under ivrigaste parningssäsongen. Då gick andrikarna hårt åt honorna, så jag delade upp dem. Mellan hanarna var det inga som helst problem, men som sagt, honorna var inte alltför roade av de ivriga uppvaktandet som hos andrikar brukar innebära gruppvåldtäkt om de är för många i förhållande till honorna. Andra året gick det betydligt bättre, då behövde jag inte dela på dem, trots samma gäng och samma antal -  två andrikar och tre honor.

Hur som helst så är dessa gruppvåldtäkter ett arv från deras vilda kusiner gräsänderna. Gräsänder bildar visserligen par på hösten/vintern som sedan håller ihop till honan har lagt sig på ägg. Men så fort andriken blir gräsänkling så börjar han jaga andra honor, och det kan sluta med ett helt gäng ivriga hanar som förföljer en stackars hona som göra allt för att komma undan. Jakten sker både på land, i vatten och i luften. Lyckas de komma i fatt honan när hon ligger i vattnet, så kan de faktiskt dränka henne i deras iver att para sig. Jag räddade själv en stackars hona från att bli dränkt när hon hade 5-6 ivriga hanar på sig!

Tama honankor kanske löper större risk att bli dränkta om man har för många andrikar åt dem, med tanke på att de inte har samma möjligheter att fly undan genom att ta vingarna till hjälp. Om ankorna har möjlighet att bada förståss, annars försvinner ju dränkningsrisken. Men har man ankor ska man också se till att de har tillgång till bad på det ena eller andra viset.

Det finns säkert individuella skillnader också, så du kan alltid prova och se hur det kommer fungera i just din ankflock. Annars är bästa råden att du tar bort den ena andriken eller delar upp flocken i två pargrupper. Sista alternativet kan ju vara en bra lösning, om du har möjlighet att hålla dem i två grupper, till du får fler honor till dina andrikar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 21 jan-06 kl 14:47 »
Ankors sexliv är definitivt inget gullegull! Jag har haft en hane på tre honor. Verkar bli lugnast så.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jan-06 kl 15:00 »
Japp ha tre honor till hanen.
En gång när en hane lämnade in, fick en hane ha sex fruar, och det var högvärpand löpänder, han hade inga problem med uppvaktningen, och inte tvärsom heller. Kläckresultatet var 80%.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Susanne

« Svar #6 skrivet: 21 jan-06 kl 15:27 »
Ja, det är väl de rekomendationerna som brukar ges; fyra honor per andrik. Jag tror också det blir lugnast så, men individuella variationer finns alltid. Och fungerar det med två andrikar till fyra honor så är det bara bra, med tanke på dels den genetiska variationen och dels att man inte riskerar att stå utan hane om den ene av någon anledning faller bort.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 jan-06 kl 15:42 »
Den genetiska variationen kan upprätthållas på flera sätt
(Vissa rasfanatiker tycks ogilla den).

Har man tre ankor, så är en hane ok, sällan går det bra med fler, och denna grupp ger åtminstone hos mej ankor/ägg till mitt hushåll  och mina syskon får oxå. Jag ar inte behov av två grupper av samma ras.

Jag rekryterar alltid avelshonorna från egna djur, ankdamer har dessutom svårare att acceptera nya.

Nya avelshanar rekryteras externt, så nån inavel behöver inte förekomma. Reserver håller jag inte utan skaffar vid behov.

En avelsgrupp kan man ha i flera år, och de är hos mig de enda som överlever hösten.

« Senast ändrad: 21 jan-06 kl 15:42 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 15:06 »
Jag har precis i dagarna fått hem min 2 nua damer (gula ankor) i dag i baljan upptäckte jag att min ANDers nyper tag i en av honorna och är på henne samtidigt som hennes huvud är under vatten... är det parning på gång  ??? har en andrik på 4 honor är det för mycket honor påen hanne ???

lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 16:57 »
Det är inte för många ankhonor med 4 till en hane.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Susanne

« Svar #10 skrivet: 08 feb-06 kl 23:31 »
Jag har precis i dagarna fått hem min 2 nua damer (gula ankor) i dag i baljan upptäckte jag att min ANDers nyper tag i en av honorna och är på henne samtidigt som hennes huvud är under vatten... är det parning på gång  ??? har en andrik på 4 honor är det för mycket honor påen hanne ???

lolv...

Låter som att det är parning på gång!  :)

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #11 skrivet: 09 feb-06 kl 11:07 »
ok  tack ronny och sussane då är det dax  för ankägg snart då...

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #12 skrivet: 09 feb-06 kl 11:08 »
såg att jag stavade ditt namn fel sorry... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser