Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa soppa  (läst 42614 gånger)

startbil 953

• Gäst
Frysa soppa
« skrivet: 21 jan-06 kl 19:27 »
Hej
Jag är väl ingen större fena på matlagning men jag försöker. Tycker om soppor men det blir ju så mycket varje gång. Så nu undrar jag.  Kan man frysa soppor  ??? Något särskilt att tänka på?

//953

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Frysa soppa
« Svar #1 skrivet: 21 jan-06 kl 20:29 »
Jag brukar frysa in mina i portionsburkar men låta dem tina långsamt innan jag äter dem (i kyl eller i rumstemperatur). Det enda jag vet är att ju fetare de är desto kortare hållbarhet har de i frysen.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Häxan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-06 kl 20:33 »
Visst kan du frysa soppor. Även hemlagade med ex potatis. Fördela i plast byttor och frys in!!

Ett tips; Vår Kokbok är min älskare i köket, där står även mycket fakta om råvaror och hur man hanterar dem.

Häx

Totto

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jan-06 kl 11:43 »
Min sambo gör storkok för infrysning och har då inte så stor mängd vätska i soppan. Det spar både utrymme och energi. Vi fryser också in i platta paket så tinar det fortare. Sen kan man spä till önskad konsistens.

Många grönsakssoppor mår bra av lite grädde. Denna tillsätts precis innan serveringen, oavsett om soppan varit fryst eller inte.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 13:15 »
Det är bara att frysa, storkok brukar bli bättre, man gör när bra och billiga råvaror finns att tillgå, och man har lite mer tid.

Frysta hemmalagade portioner är acceptabel snabbmat!

Vill du ha tunn soppa späd, efter upptining.

Det mesta går att frysa T.o.m ägg, fast skilj gärna vita och gula åt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

startbil 953

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-06 kl 14:41 »
Tack för alla svar och tips  ;D Nu ska här kokas soppa

Mvh
953

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 22 jan-06 kl 22:00 »
Nä frysa fet mat går inte bra. Smakar sämre redan efter ett tag. Konstigt nog blir inte fet mat sämre av konservering. Leverpastejen var inte sämre efter några år i källaren som jag minns. Eller var det att den åts upp ganska direkt. I lumpen fick man något som hette kött och fläsk med ris & curry och burkarna var många år gamla. (vilket säkert inte var så hälsosamt) Det smakade dock kalas.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 jan-06 kl 22:29 »
Är det inte så att fett härsknar under inverkan av luftens syre ?

Även vid låga temperaturer pågår denna process (i frysen t.ex.) men i hermetiserade burkar finns inget (väldigt lite iaf.) syre som kan driva processen. Även en fryspåse "andas" ju lite även om det är mindre än genom en vanlig plastpåse.

Jag fryser in en hel del met men sällan blir det så länge, har man liten frys blir det ju omsättning på nån månad. Soppor och grytor funkar i regel bra att frysa in men det är viktigt att ha täta förpackningar så att inte saker tar smak av varandra eller får äcklig illasmakande frost på sig.

ollebolle

« Svar #8 skrivet: 23 jan-06 kl 08:28 »
Tar smak får mig osökt att tänka på mitt stora frysmisstag.

Jag höll på med plastning av ett segelbåtsroder och hade gelkoteblandning med härdare som inte gick åt. Då man hört att kemiska reaktioner stannar av eller går långsammare i kyla ställde jag in gelkoteburkeni frysen i en hårt åtknuten plastpåse.

Dagen därpå tog jag ut burken och kände då den omisskännliga gelkotestanken.

Allt i frysen luktade och smakade plast och fick slängas. Min kära hustru tyckte ju det var förargligt med den förstörda maten men höll ju med om att vi sparde nån krona på gelkoten som gick att använda efter upptining.

Jag lärde mig också att en plastpåse inte är så tät.  

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 jan-06 kl 11:30 »
Fet mat går att frysa, dock helst inte mer än ett halvår. Ha bra kvalite på påsarna, och frysen skall vara 30 grader inte de 18 som man ibland har.

Otäta förpackningar, eller tunna påsar ökar risken för att smak går över till annat.

Lägg Burkar med lock i en påse tillika om aromatiska saker fryses in.

Jag har haft björnbär som smakat timjam. Nöjer mig med torkat sen dess.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser