Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mamman lämnar killingen.. :(  (läst 1697 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Mamman lämnar killingen.. :(
« skrivet: 29 aug-09 kl 18:44 »
Igår fick vår Vilda en liten killing, men jag tycker inte riktigt att hon tar hand om den..hon går iväg från den hela tiden, och den ligger kvar i skjulet i ett hörn.   :'(
Hon verkar mer intresserad av att käka än att vara mamma. Det är inte första gången hon blir mamma, så jag tycker det är så olikt henne.   :-\

Vad rekommenderar ni att jag gör? Ska jag stänga in dom tillsammans i ett mindre utrymme så hon inte kan gå ifrån killingen? Eller ska jag "ge upp" och ta hand om den själv? Vill ju helst inte det, men vad gör man? Det är ju ingen tropikvärme här på nätterna nu, direkt..

Nån som har erfarenhet och vill dela med sej?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Mmmm

• Övriga världen
SV: Mamman lämnar killingen.. :(
« Svar #1 skrivet: 29 aug-09 kl 18:49 »
Har killingen fått äta? Verkar den pigg och okej?

I så fall är det nog alldeles normalt. Getter gör så här, de lägger sina killingar på ett ställe de tycker är säkert och går sedan själv och äter. De är "gömmare" och inte "följare" som t ex kor eller hästar, där ungen följer mamman redan från början.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #2 skrivet: 29 aug-09 kl 18:53 »
Åh, vad dumt av mej, det glömde jag ju skriva. Jag har sett den dia korta stunder och den är ju så pass pigg att den står upp och går några rundor ibland, men när den ligger ner ser den ut att frysa...men vem gör inte det i detta regnrusk?

Skönt att höra det där du skrev om att dom lämnar killingen och sedan går och äter själva, det är ju så hon gör. Får fortsätta hålla koll så att den får mat som den ska..

Tack för det snabba svaret!
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 29 aug-09 kl 18:56 »
Bra att den fått dia! Kolla gärna så att det verkligen kommer mjölk och inte sitter vaxproppar i spenarna (mjölka ur några droppar på varje sida). Håll ett öga på killingen (och mamman) så du snabbt ser om den skulle börja "sakta av" och bli apatiskt. Då är den förmodligen nedkyld.

I så fall får du se till att få den varm, först och främst "inifrån" genom att se till att den får komma åt att dia och får mjölk i sig - i andra hand genom att t ex ta in den och se till att den är torr och blir uppvärmd "utvändigt" också.

Det går säkert bra! :)
« Senast ändrad: 29 aug-09 kl 18:58 av Mmmm »

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 aug-09 kl 20:06 »
Hej Lilla Y!

Jag skulle stänga in dem tillsammans över natten.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 aug-09 kl 21:53 »
Ja, och kolla mjölktillgången.  Det låter inte som en normalfrisk killing.  En frisk killing som får vad den ska av mamman skuttar omkring redan vid 1 - 2 dagars ålder.  Inte konstant, men tillräckligt ofta för att Du ska hinna se det.  En dygnsgammal killing springer fortare än Du, så om Du får tag på den, är den antingen tam eller slö.

Eller båda delarna ... ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #6 skrivet: 29 aug-09 kl 22:06 »
vad ger jag den om den inte får mjölk? var köper man ersättning??

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 30 aug-09 kl 00:51 »
Tycker det låter som om hon gör precis som  en getmanna ska göra. Men OM hon inte har mjölk, hittar du det t.ex på granngården. Puntus lamnäring har beskrivet på påsen hur du blandar för getter.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 30 aug-09 kl 07:54 »
Igår kväll låg den ensam i skjulet och skakade och frös, mamman hade lagt sej på ett helt annat ställe, så jag tog in den och värmde den. Rätt eller fel, det var vad min intuition sa mej att jag skulle göra i alla fall.
Tack vare Trollmor som var online på chatten så fick jag hjälp med hur jag skulle gå till väga. Killingen går runt här i rummet nu och nosar på katten som tycker det är grymt coolt med en till "katt" i huset ;) Har käkat en del, men ska försöka truga i den lite mer snart.

Tack för er hjälp, jag uppdaterar hur det går med den lille! :)

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 30 aug-09 kl 08:21 »
Låter ju bra.  Det var helt rätt; Du är ju mamma, och kan lita rätt bra på Din intuition.  (Det är nog egentligen en ökad förmåga att läsa kroppsspråk!)  Och tack för PM, och tack för att jag fick vara med i går kväll.  Hur stor mängd har Du fått i honom?

Det viktigaste måttet på om han får tillräckligt eller ej är hur han MÅR.  Efter en sådan start i livet får Du vara nöjd om han promenerar omkring idag, men i morgon eller i övermorgon bör han skutta så det står härliga till!  Akta blomkrukorna!  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 aug-09 kl 09:57 »
Lilla Y, jag skulle först försöka förmå killingen att dia sin mamma innan jag stödmatar med annat. Vill geten inte veta av killingen, skulle jag binda upp henne och hålla fast henne den stunden killingen diar.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 30 aug-09 kl 13:31 »
Jovisst, det är alltid bäst om mamman sköter det hela.  Men killingen måste först vara i form för att slåss för sin överlevnad.  Jag fick uppfattningen att han redan legat och blivit kall.  Men på'n igen!  Det är klart enklare om det kan skötas på det naturliga sättet.  Kolla dock att det finns mjölk, och att den är OK.

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 aug-09 kl 16:52 »
Ja, har de hunnit bli frusna och försvagade behöver de extra hjälp.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 30 aug-09 kl 19:43 »
En grislampa är alltid bra att ha på lut. Bara ett tips....

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 31 aug-09 kl 22:30 »
Hallå, hur går det?

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #15 skrivet: 01 sep-09 kl 07:18 »
Det gick jättebra med killingen! ;D Jag ringde en bekant som har massa getter, plus en granne med ännu fler getter, så lillkillen fick komma dit och fick en adoptivmamma på studs! :D Det var en get som hade förlorat sin killing nyss, så det passade utmärkt.
Får sms från killingen hela tiden, hihi, han har det bra och leker mycket med gårdens hund och dom andra killingarna.
Tänk vad skönt att allt ordnade sej till slut. Man blir ju så mammig och nojjig.  :-*

Tack för hjälpen allihop, speciellt Trollmor!!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 01 sep-09 kl 09:48 »
Vad kul, sånt här gör livet värt att leva!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser