Ang. tobaksvatten kan de vara bra att veta att det kan sprida den fruktade sjukan TMV, tobaksmosaikvirus som snabbt tar död på allt i ett växthus. Alla plantor av Solanaceae familjen (nattskugge-/potatisväxter) är mottagliga och där ingår bla. tomater, paprika/chili och också änglatrumpeten, Solanacea brugmansia.
Jag vet inte om det är vanligt men om man har ett växthus fullt med tomater och paprika kan det vara värt att ha i bakhuvudet.
Enskilda plantor kan behandlas genom att man sänker ner hela plantan, med kruka och allt, i en hink (måste täcka hela plantan) med varmt, 40-45 grader, såpvatten, i en halvtimme.
En del duschar med såp-spritlösning.
Daglig duschning med vatten förebygger angrepp.
Rovkvalster kan ha viss effekt och ibland funkar riktigt bra men det är inte alls säkert att det funkar heller.
Som tidigare sagt sprider sig spinn mycket snabbt bland mottagliga växter som befinner sig i samma rum eller som man vidrör med samma verktyg eller otvättade fingrar.
Mig veterligen finns det ingen patentlösning mot spinn utan stora mängder kemiska medel. Man får förebygga och försöka hålla angreppen nere snarare än att drömma om nån "noll-vision".
kal :
Att röka ur växthus med enris har jag inte hört talas om, jag är mycket nyfiken och skall leta mer info. ang detta.
Om du vet nåt mer så berätta gärna här.
Spinn är en plåga för alla oss odlare ! Djävulens egen gåva till trädgårdsmästaren.