Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  driftkostnad för bastu? (ved eller el)  (läst 13089 gånger)

småland

• Gäst
driftkostnad för bastu? (ved eller el)
« skrivet: 22 nov-05 kl 22:04 »
Är det någon som har bastu och vet vad det kostar i drift?
Vilket är det billigaste, el-uppvärmd eller ved-eldad?

Jag har funderat på att bygga en egen bastu (dock inte för tillfället, men nån gång i framtiden)
Men vad kostar det egentligen? De försäljare som säljer aggregat som jag pratat med säger att en bastu med el-aggregat i mellanstorlek behöver inte kosta mer än från 5kr/tillfälle.

Det jag tänkt är en bastu med plats för 5-6 personer och med en 15kW el-aggregat i mitten. Kanske någon av de moderna aggregaten med lutande keramisk vattenplatta.

Ifall ett sådant el-aggregat är igång i ett par timmar under en kväll, inklusive uppvärmningstiden, så borde  driftkostnaden bli 15kW*2h*1kr=30kr per tillfälle?
Exemplet är räknat med ett totalt elpris på 1kr per kWh.

Jag har dock hört påståedet att en bastu som är belägen i källaren inte behöver kosta speciellt mycket alls, framförallt inte under svalare årstid. Detta eftersom en stor del av värmen värmer upp golvet/huset vilket medför att kostnaden för uppvärmning sjunker.

Alternativet är en ved-eldad bastu, vilket i och för sig är intressant. Men samtidigt kan det bli riktigt dyrt med godkänd skorsten samt tillkommande sotar-kontroller/avgifter?

Så är det någon som har bastu? Vad är driftkostnaden räknat i el / ved+eventuell sotaravgift?

imze

• Brors
Re:driftkostnad för bastu? (ved eller el)
« Svar #1 skrivet: 22 nov-05 kl 23:32 »
Nej!
Du ska ha en VEDELDAD bastu!!! ;D
Det är det enda som ger rätt värme, och veden kostar inte mycket per år.
Titta på vår bastu till exempel på www.alternativ.nu/brors

Vi är supernöjda med vårt vedeldade aggregat.

småland

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-05 kl 15:24 »
Jag har sett att ved kostar 65kr/påse, 150kr/3påsar på bensinstationen. Och för att värma upp en bastu går det åt ungefär en påse ved per tillfälle (7-10 bitar ved).
Det går kanske att ordna mycket billigare ved ifall man känner skogsägande grannar.

Använde ni en befintlig rökledning/skorsten för bastun?
Ifall man bygger vedeldad bastu så kostar väl besiktningen (hemförsäkring) och regelbuden rengörning av skorsten, av godkänd fackperson/sotare, en hel del?

imze

• Brors
« Svar #3 skrivet: 23 nov-05 kl 17:09 »
Du behöver ingen sotare, du kan sota själv, men när vi har använt sotare har det kostat ca 200-250:-/gång. Det är olika i olika kommuner så jag föreslår att du kontaktar din kommun för att se vad som gäller hos dig.
Besiktning kostar ungefär lika mycket, de tar betalt för att de kommer ut till dig och en summa för tiden som går åt. Ring och fråga!
Det är värt varenda krona... ;D

Mullvaden

« Svar #4 skrivet: 08 dec-05 kl 14:16 »
Jag har sett att ved kostar 65kr/påse, 150kr/3påsar
ved köper man inte på macken.
även om man bor mitt i staden finns det hur mycket som helst att elda,trasiga lastpallar,gamla plankor osv. brukar finnas drösvis
och det finns ju hur mycket vedgubbar som helst som är bra ,mycket billigare.köp några kubik åt gången så kan man få hemkört gratis.
själv har jag vedeldat men då har jag egen skog också,men vedeldat är det enda vettiga alternativet.satsa på ett stort stenmagasin,det tar visserligen längre tid att längre värma ja det men när det väl är varmt hålelr det värmen länge.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 dec-05 kl 18:39 »
Du ska  vedelda bastun, ved blir billigare och bättre. Egentligen är det Bastu med ved och "bastu" med el.

Har du ingen skorsten, från källaren, blir installationen inte så billig där.  

Bygger du den fristående, nära till kallbad eller snöbad, blir det hela mycket bättre, och skorstenen bli inte dyr alls, den kan göras, och få godkänd på samma sätt som en tvättgryta i fristående byggnad.

Ved går att fixa så pass billigt att det inte blir dyrt att basta, bjud in grannen han kommer att hålla med öl.
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 18:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 dec-05 kl 22:58 »

Hej.
Vedeldad basut och elbastu går inte att jämföra.
Veden kan man köpa i Stockholmstrakten för 400 kronor löskubikmetern. Levererat i nät.
Det är det lägsta jag hittat, i varje fall.

Och en kubikmeter till bastun räcker länge.

Mikael Perman.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 dec-05 kl 23:41 »
400 det är som vanligt Stockholmspriser, färdig ved per löskubik kan man få för  250-300 här, och det är långt till skogen. Eftersom jag sågar och klyver själv, betalar jag inget, folk vill faktiskt bli av med träd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikeyse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 feb-06 kl 16:15 »
imze; kul att se bilderna på ert bygge.
var hittade du bastuaggregatet ? kostar ?

/Per L

Bastu aggregat ex rökgångar kostar ca 1500 kr o uppåt.
Själv så tog jag en Laxen kamin o satte  den inne i en olje tunna klippte ut för öppning i sidan så jag kan mata in veden genom luckan svetsade samman delarna. Sedan så la jag locket ovanpå laxen kaminen inne i tunnan drog rökkanalen som ett sick zack två ggr i sten magasinet fyllde upp med sten.

Detta är ett il en scout stug jag har gjort det o bastu aggregatt klara god värme inom ca 40 min men då är rummet på ca 60 kubik m luft.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 21 feb-06 kl 16:43 »
Bastu aggregat ex rökgångar kostar ca 1500 kr o uppåt.
Själv så tog jag en Laxen kamin o satte  den inne i en olje tunna klippte ut för öppning i sidan så jag kan mata in veden genom luckan svetsade samman delarna. Sedan så la jag locket ovanpå laxen kaminen inne i tunnan drog rökkanalen som ett sick zack två ggr i sten magasinet fyllde upp med sten.

Detta är ett il en scout stug jag har gjort det o bastu aggregatt klara god värme inom ca 40 min men då är rummet på ca 60 kubik m luft.

Ingen dum lösning!
Jag köpte en Laxen-kopia på Ö&B för 750 kr, tänkte ha den i en skogskoja.
Kanske man skulle köpa en till och göra en vedeldad bastu...  :D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

papillon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 feb-06 kl 07:48 »
Snålar allt vad jag kan med mina energiutgifter (eluppvärmt hus i Stockholm fr. 1932) men två saker unnar jag mig, spontana skumbad elt. bastubad när jag känner mig trött och frusen eller vill lyxa till det. Det händer inte så ofta men ibland. Att då börja elda med ved blir för mycket. Nej, på med mp3-spelaren, ett glas öl/vin och sedan sträcka ut sig på bänken, finns det något härligare?

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #11 skrivet: 01 mar-06 kl 17:07 »
Hejsan på er alla bastuvänner !

på frågan, el eller vedbastu är svaret självklart vedäldad bastu,

inte på grund av den lägre Driftskostnaden, utan den betydligt högre kvaliten man får av en vedäldad bastu.

detta  hänger samman med den högre luftfuktigheten som erhålls i dom vedäldade  bastukaminerna,

detta i sin tur beror på att generellt så har dom ved eldade större stenficka,som gör att de upphettade stenarna får en större förångningsyta, än dom el agregat som finns.

Och det beror naturligtvis på vilken typ av bastubad man är ute efter, är det torrbastu då duger ett elagreget .men är det finnbastu eller rökbastu man är ute efter då är det ju vedeldat som gäller, och en ångbastu kan man få hyfsat genom vedeldad bastukamin.

Lycka till med ditt bastubygge, och skriv gärna här på forumet vilket val du gjorde ?

Mvh icko

Ps. ni som inte prövat bada rökbastu vill jag verkligen rekomendera er att pröva detta om ni får chansen till detta.
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser