Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg för fönsterrenovering  (läst 4710 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Verktyg för fönsterrenovering
« skrivet: 02 sep-09 kl 21:05 »
vad behövs för verktyg och eller maskiner för att renovera gamla fönster och hur använda dem?
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

peruggles

SV: Verktyg för fönsterrenovering
« Svar #1 skrivet: 20 okt-09 kl 20:26 »
Hej jag jobbar som målare och renoverar en del fönster på min lediga tid.
Lättast är att såga till en skiva i masonite eller osb (ett slags billig plywood).
Jag gör skivan lika stor som den inre bågen, på mitten av skivan skruvar jag fast ett spännband och kan på så sätt spänna fast skivan mot en regel.
vid kall väderlek kan man isolera med frigolit som tejpas fast med målartejp.
På det här viset kan man måla själva fönsterbågen oavsett väderlek, dock måste karmen målas då det är säsong,
Lättast är att ta bort färgen på utsidan, ovansida, undersida och sidorna på ytterbågen med en varmluftspistol och en färgskrapa. Rikta dock bort luftstrålen från glaset då det kan spricka av värmen.
Löst kitt kan bändas loss med ett litet stämjärn (försiktigt).
sedan skrapas lös färg bort och hela fönstret slipas lätt med sandpapper.
Låt stå och torka minst två dagar i ett varmt och torrt rum.
Färg finns i linolja, alkydolja och i vattenbaserat, en smaksak vad du väljer.
köp färg av god kvalitet ej stormarknadsfärg.
De flesta färgsystem förordar att man oljar in bart trä grundmålar och färdigstryker.
Det går utmärkt att maskera glaset med maskeringstape om man har tagit ned fönstren, annars skall man måla över kittet in på glaset en till två millimeter.
Linoljekitt är lättast att kitta med, värm kittet i handen innan.
Linoljekitt kan målas över dagen efter med alkydoljefärg efter ca en vecka med linoljefärg, dock fungerar vattenbaserad färg bäst ihop med syntetiska kitt på tub.
Köp färgen på en färghandel och be att få färg och kitt som fungerar bra ihop.
Summerat, verktyg man behöver är en varmluftspistol, färgskrapa, kittkniv, stämjärn eventuellt en slipmaskin (går lika bra att slipa för hand).
Penslar en liten rundpensel och en vinklad elementpensel.

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 22 okt-09 kl 03:47 »
Se också till att skaffa stift till glaset. Finns på bla glasmästeri, kanske på mer lättilgängliga ställen också?
Jag brukar använda det kassa stämjärnet (som används vid kittbortagning) mot stiftet och sedan slå med en liten hammare på stämjärnet. Se dock till att hammaren inte kommer i kontakt med glaset och repar.
Ska man montera isär bågen kan ett lite större dorn vara bra att ha för att få ut träpluggarna som håller ihop bågen.
/Attis

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 22 okt-09 kl 13:56 »
Jag gjorde en fyrkanting ram av 1"4 som var ca 1 dm större än fönsteröppningen runt om. Tvärs över satte jag en regel och sedan plastade jag in allt som ett litet växthus. På mina fönster var det en liten bräda ovanför fönstret som ramen kunde stödjas på och så tog jag ett spännband och spände mellan regeln och en lös regel som jag hade på insidan av huset. På detta sätt blev det både ljust och jag kunde måla hela fönsterkarmen.

Jag rekommenderar linolja, särskilt om bågen är starkt uttorkad.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 okt-09 kl 14:14 »
när man oljar in det trärena,är det kokt eller rå linolja som man ska använda?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 22 okt-09 kl 14:33 »
Jag använde rå. Kokt lär kunna härda fortare, vilket jag är osäker på om det är en positiv egenskap eller inte. Jag blaskade på tills de var mättade, men efter ett par timmar hade det också sugits in. Därför kunde ju även färgen sugas in när jag började med den. Sedan satt den bra!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

80 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser