Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg för fönsterrenovering  (läst 4710 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Verktyg för fönsterrenovering
« skrivet: 02 sep-09 kl 21:05 »
vad behövs för verktyg och eller maskiner för att renovera gamla fönster och hur använda dem?
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

peruggles

SV: Verktyg för fönsterrenovering
« Svar #1 skrivet: 20 okt-09 kl 20:26 »
Hej jag jobbar som målare och renoverar en del fönster på min lediga tid.
Lättast är att såga till en skiva i masonite eller osb (ett slags billig plywood).
Jag gör skivan lika stor som den inre bågen, på mitten av skivan skruvar jag fast ett spännband och kan på så sätt spänna fast skivan mot en regel.
vid kall väderlek kan man isolera med frigolit som tejpas fast med målartejp.
På det här viset kan man måla själva fönsterbågen oavsett väderlek, dock måste karmen målas då det är säsong,
Lättast är att ta bort färgen på utsidan, ovansida, undersida och sidorna på ytterbågen med en varmluftspistol och en färgskrapa. Rikta dock bort luftstrålen från glaset då det kan spricka av värmen.
Löst kitt kan bändas loss med ett litet stämjärn (försiktigt).
sedan skrapas lös färg bort och hela fönstret slipas lätt med sandpapper.
Låt stå och torka minst två dagar i ett varmt och torrt rum.
Färg finns i linolja, alkydolja och i vattenbaserat, en smaksak vad du väljer.
köp färg av god kvalitet ej stormarknadsfärg.
De flesta färgsystem förordar att man oljar in bart trä grundmålar och färdigstryker.
Det går utmärkt att maskera glaset med maskeringstape om man har tagit ned fönstren, annars skall man måla över kittet in på glaset en till två millimeter.