Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solugn  (läst 4606 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Solugn
« skrivet: 28 feb-06 kl 10:56 »
Jag har läst i en bok att man kan bygga en egen ugn av pappkartonger och en glas-skiva. Som när den står i solen lagar maten som i en riktig ugn. Tyvärr var boken på engelska så jag förstod inte allting. Är det någon som vet mera? Jag vill veta hur man tillverkar en? Hur den fungerar? Om den är bra? Praktiskt taget allt som är värt att veta om en solugn? ??? ??? ???
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Filip Skräplund

Re:Solugn
« Svar #2 skrivet: 28 feb-06 kl 16:10 »
Den duger inte till matlagning på våra breddgrader men kan nog funka för värmehållning/uppvärmning,
OM solen skiner och står högt på himlen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
Re:Solugn
« Svar #3 skrivet: 28 feb-06 kl 19:13 »
Det finns "solkokare" med en parabolisk reflektor som skulle kunna funka men jag tror att det är rätt krångligt att bygga, om man inte har en gammal stor parabol liggande, och effekten är ju, som zeke påpekade, ganska liten här uppe i norr-norra världen.

Du zeke, man kanske kunde bygga en av underredet till ditt krockskadade flygande tefat ? Bara att polera insidan och rikta den mot solen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser