Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cirkelsåg.  (läst 3577 gånger)

lumpus

• Gäst
cirkelsåg.
« skrivet: 22 okt-09 kl 14:29 »
jag har klarat mig med fogsvans och en hembyggd byggsåg länge nu men nu behöver ja kunna ställa djup och vinkel(ska såga fasadbräder nertill i 45 g vinkel för vattnet ska droppa av utan att det rinner iin mot fasad) jag kommer använda den mycket lite tror jag så vilken är prisvärdast? shoppar på harald nyborg,cheapy mm lågprisbygg,känner inte för bruksbo eller va de heter på rusta/öb eller duger de till min lilla användning?

torbjorn

• Medelpad
SV: cirkelsåg.
« Svar #1 skrivet: 22 okt-09 kl 18:56 »
För ett sånt "engångsjobb" duger nog billigast möjliga cirkelsåg. Se bara till att det verkligen går att vinkla anhållet för att såga snett.
Om det står Bruksbo, Meec, Cotech, Biltema, Kellen eller något annat lågprismärke på den spelar ingen roll, ofta är det identiskt likadana kinatillverkade maskiner man hittar under alla de där märkena.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 okt-09 kl 23:00 »
Cirkelsågar är ju totalt hopplösa att såga av brädor med, det blir ju inte vinkel hur man än bär sig åt tycker jag. Köp en kap-och geringssåg på stativ istället, ca 900 kr på Biltema t.ex, den har man hur mycket nytta av som helst. Jättebra när man ska köra upprepande likadana kapningar.

Digger

« Svar #3 skrivet: 23 okt-09 kl 22:59 »
tänker du kapa när du satt upp bräderna? ja,då funkar cirkelsåg bra. 15 grader räcker för droppkant
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 24 okt-09 kl 00:29 »
Gissa vad som fortfarande är ogjort på mitt garage, byggt 1992-93 ?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-09 kl 18:25 »
det är verkligen det enklaste sättet att få en snygg underkant på väggen -att såga med cirkelsåg när brädorna sitter på väggen, med stöd av en bräda.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lumpus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 okt-09 kl 09:11 »
det är verkligen det enklaste sättet att få en snygg underkant på väggen -att såga med cirkelsåg när brädorna sitter på väggen, med stöd av en bräda.

ja det var ju tanken att göra så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser