Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsdrivet elstängsel?  (läst 3225 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Solcellsdrivet elstängsel?
« skrivet: 09 nov-09 kl 07:02 »
Hej!

Någon som testat solcellsdrivet elstängsel? Funkar det bra? Hur funkar det på vintern, eller om det är väldigt molnigt?

Funkar det på större stängsel?

Hälsn
/Grendela
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

torbjorn

• Medelpad
SV: Solcellsdrivet elstängsel?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-09 kl 08:35 »
Som regel har man då en solcell tillsammans med ett bilbatteri som matar stängselapparaten. Om bilbatteriet är i bra skick och tillräckligt stort i förhållande till stängselapparatens strömförbrukning så klarar man utan vidare en eller ett par molniga veckor, men skulle det vara konstant gråväder en månad i sträck (eller för den delen mitt i vintern i norra Sverige) så får man nog räkna med att ta in batteriet för laddning emellanåt. Tänk också på att alltsammans fungerar bättre under dåliga förhållanden ju större solcell man kostar på sig.

Alfa Laval tillverkade två stängselapparatmodeller på 90-talet som var avsedda just för solcells- och bilbatteridrift, de heter 2000B och 4000B (jag var med på ett hörn när de utvecklades). De klarar gott och väl av åtskilliga km stängsel om bara stängslet är i någotsånär bra skick när det gäller isolation och sånt. De har en del "intelligenta" funktioner för strömbesparing och energiåtervinning som, till skillnad från de flesta andra stängselapparater, gör att strömförbrukningen minskar om stängslet är kort och i bra skick.
Jag tror att tillverkningen av dem är nedlagd nu, idag köper de bara in billiga utländska stängselapparater och förser med sitt firmamärke. Men det kan ju finnas restexemplar eller begagnade apparater någonstans...

Fordson

SV: Solcellsdrivet elstängsel?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-09 kl 16:43 »
Jag köpte en solfångare till bilbatteri på Nordpost och ett fritidsbatteri. Detta driver ca 2000m tråd.
Bästa investeringen jag gjort tror jag. Inte en enda laddning har jag gjort på 2 sommrar och en vinter.
Nu har jag plockat ner allt för vintern men det är mest för att inga djur går där nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser