Som regel har man då en solcell tillsammans med ett bilbatteri som matar stängselapparaten. Om bilbatteriet är i bra skick och tillräckligt stort i förhållande till stängselapparatens strömförbrukning så klarar man utan vidare en eller ett par molniga veckor, men skulle det vara konstant gråväder en månad i sträck (eller för den delen mitt i vintern i norra Sverige) så får man nog räkna med att ta in batteriet för laddning emellanåt. Tänk också på att alltsammans fungerar bättre under dåliga förhållanden ju större solcell man kostar på sig.
Alfa Laval tillverkade två stängselapparatmodeller på 90-talet som var avsedda just för solcells- och bilbatteridrift, de heter 2000B och 4000B (jag var med på ett hörn när de utvecklades). De klarar gott och väl av åtskilliga km stängsel om bara stängslet är i någotsånär bra skick när det gäller isolation och sånt. De har en del "intelligenta" funktioner för strömbesparing och energiåtervinning som, till skillnad från de flesta andra stängselapparater, gör att strömförbrukningen minskar om stängslet är kort och i bra skick.
Jag tror att tillverkningen av dem är nedlagd nu, idag köper de bara in billiga utländska stängselapparater och förser med sitt firmamärke. Men det kan ju finnas restexemplar eller begagnade apparater någonstans...