Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga eller Ej?  (läst 1053 gånger)

Methoni

• Närke
Dräktiga eller Ej?
« skrivet: 16 jan-10 kl 18:48 »
Jag är ju "ny" när det gäller getter och har en bock (8 mån) och tre töser 2-4år....idag kände jag på tösernas juver och två har fått stora fina juver...visst är väl de betäckta? Hur långt gågna kan de vara med tanke på juvren? Jag har inte sett bocken på dem sedan okt/nov....men de går ju tillsammans dygnet runt så det kan ju skett utan att jag varit med.
Bör jag skilja alla åt när det är dax att killa?

Det känns som jag har tusen frågor.....så är det ju alltid inför första gången vad det än gäller ???

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktiga eller Ej?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 19:58 »
Ja, har du inget betäckningsdatum så är det lite svårt.  Juvret kan fyllas i långt före, och det kan fyllas i under förlossningen.

Från ungefär halva tiden (148 dagar : 2) brukar man kunna se och känna fostren.  Men även det varierar.

Bocken kan ha varit könsmogen redan vid 3 månaders ålder ...   ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Methoni

• Närke
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 21:45 »
Kan jag "läsa" getterna när det börjar bli dax.....tex att de helst liggerpå dagarna,"bäddar" eller nåt sånt?

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 00:49 »
Jadå, men det brukar inte vara många timmars förvarning.

Reser sig, lägger sig
Rensar ett hörn från kompisar
Boar in sig där och vill inte flytta
Avstår från den dagliga godbiten
Krafsar
Fyller i juvret

Och det säkraste:  Släpper bäckenbanden.  Då är det i regel mindre än 24 timmar kvar!

Methoni

• Närke
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 12:22 »
Tack Trollmor för dina svar...nu känner jag mig lite lugnare och vet vad jag skall hålla koll efter!
Jag försökte känna på deras magar idag....men jag kunde inte känna någon...nu höll jag inte på med dem så väldigt länge....utan kelade mest på deras favoritställen...får ta lite i taget.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jan-10 kl 00:43 »
:D Ja, ja, favoritställen, det där låter bra!  Du kan ju utöka favoritytorna allteftersom, tills Du även får ta på t ex juvret.  Kan va bra ifall Du måste mjölka.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser