Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bock  (läst 1812 gånger)

trassla

• Gäst
bock
« skrivet: 12 dec-09 kl 12:54 »
Lånade från början en bock till mina getter, men har nu fått honom ::). kan han gå kvar hos getterna om de skulle killa? Är tvungen att kastrera honom, för om det blir något resultat kan han ju inte betäcka med killingarna sedan. Hur gör ni som har bockar hemma?

Stadsbarn

• Gäst
SV: bock
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 11:00 »
Innan det är dax för killning flyttar vi bocken till eget bås. Vår bock är inte nådig om en liten killing råkar komma in till honom. Han stångar på rejält. Men när vi släpper ut dem tillsammans på vårkanten fungerar det utan några som helst problem.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 11:59 »
Det är olika. Alla mina bockar har varit mycket varsamma om sina små.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 dec-09 kl 11:04 »
Det beror ju också på hur stort utrymme getterna har. Du ser om bocken uppför sig snällt. Men dina getter är väl förstföderskor och lugn och ro ska de ha. Jag tog oftast ut bocken ca 2-4 veckor före killning och lät honom gå fritt utanför getternas utrymme. Inte behöver du kastrera din bock i första taget! En inavel i 1:a generationen har ingen betydelse och inaveln bryts när avkomman sedan paras med en obesläktad individ.

TeresG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-09 kl 21:53 »
Våran bock går med getterna året runt. Det är även han som tar hand om killingarna när de blir äldre....
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 dec-09 kl 18:20 »
Den lilla gossen får allt bli kastrerad, för jag är helt emot inavel. Går på hur det är med t ex hundar och människor, så nej det blir inget sådant här :-[. Men tack alla för era tips. Skall bygga om i ett garage så han får en egen box att böka omkring i.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 18:25 »
Någon annan kanske vill ha honom till sina getter, vore ju synd att kastrera honom om han kan göra nytta ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 dec-09 kl 22:40 »
Men "Trassla": Vaddå JU? Varför kan han JU inte betäcka? Inavel är JU inget annat än kopiering av gener. Är generna sunda och normala och fria från negativa mutationer, sjukdoms- och letalanlag, så går det JU alldeles utmärkt att kopiera dem.

Konsekvent och maximal utavel döljer JU en tid bara vilka gener som finns i omlopp inom populationen! Inavel avslöjar JU dem och då har man en chans att slå ut djur som sannolikt bär på direkt negativa arvsanlag - eller?
« Senast ändrad: 31 dec-09 kl 22:49 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 01 jan-10 kl 18:29 »
De flesta av oss är emot inavel, av biologiska skäl

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 jan-10 kl 20:45 »
Förlåt att jag störde idyllen!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #10 skrivet: 06 jan-10 kl 23:27 »
Man får akta sig så man inte förmänskligar djuren, dom flesta av alla det raser som lever i dag är resultatet av inavel. Hade fler djurägare en överdriven rädsla för inavel skulle man inte kunna hålla några nummerärt små raser.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 19:23 »
Det är fullt möjligt att jag har fel men är inte människan ett däggdjur?
Vid all avel är inavel en omständighet att ta hänsyn till, om man har djurskyddsambitioner men vill man ha de längsta öronen på kaninen eller det rynkigaste huvudet på hunden eller de "vackraste" stjärt-fjädrarna på Phönixtuppen, så kanske sådant som en sund djurhälsa får stå tillbaka?
Att bevara gamla allmogeraser (som är få i numerären) är väl just ett exempel på att balansera mellan inavel och genetisk mångfald med det uttalade syftet att just förindra enen "genetisk enfald" som exv de morderna  och syskonavlade
"SLB"-efterföljarna?
Sedan är det en annan sak att olika djurarter är olika känsliga för inavel för nog är det skillnad på en sydamerikansk ödleart som i generationer endast föder honor och endast enstaka hanar under ett helt århundrade ( det latinska namnet har jag glömt och något svensk tror jag ej den fått) och exv människa och get (som i sin tur är olika)?
H /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser