Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tigga surdegs-"stickling"?  (läst 2028 gånger)

pyrola

• Trädgårdsmästarstudent, trädbeskärare, vegetarian
    • Uppland
Tigga surdegs-"stickling"?
« skrivet: 17 jan-10 kl 16:37 »
Jag tänkte börja baka lite mer regelbundet och har då blibit nyfiken på att baka med surdeg. Så jag tänkte höra om det finns någon, lämpligen i Uppsala-krokarna, som skulle kunna avvara en snutt surdeg så att jag kan bygga upp en egen av den.
Jag vet ännu väldigt lite om hur man gör med surdeg, men jag känner en del (icke-Uppsalabor) som bakar med surdeg, så jag tänkte få lite tips och trix av dem. Och jag såg att det fanns en hel del surdegstrådar här också.

Om det finns någon lämplig surdegsdonator här i krokarna så kanske denna kan skicka iväg ett litet pm till mig?
Hälsningar Sara
Fjällvandra, laga vegmat, virka, leka med råttor, beskära träd, klättra i träd, nysta garn, trädgårdera

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
SV: Tigga surdegs-"stickling"?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 16:39 »
Annars är det inte svårt att starta en egen surdeg. Läs här för enkla tips:

http://paindemartin.blogspot.com/

Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

pyrola

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 17:09 »
Tack för länken! Jag såg sen också att det fanns surdegs-srtartar-tips i en del trådar här i forumet också, men det hade jag missat när jag skrev annonsen =)
Ska se vad vi har i skafferiet, vad som kan vara bra att bygga surdeg av..
Fjällvandra, laga vegmat, virka, leka med råttor, beskära träd, klättra i träd, nysta garn, trädgårdera

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 17:46 »
Hej!
Jag satte min första starter för ca 2 veckor sedan, har aldrig bakat surdeg innan, men jag använde honung. Tycker resultatet blev jätte bra :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

yggdrasil

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-10 kl 19:03 »
Min ur-surdeg startade jag helt enkelt med rågmjöl vatten och ett halvt rivet äpple, blev kanonbra
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 19 jan-10 kl 02:12 »
Min ur-surdeg startade jag helt enkelt med rågmjöl vatten och ett halvt rivet äpple, blev kanonbra

Det blir min också hoppas jag! Jag tillverkad en sådan nu i kväll och hoppas på det bästa. Enligt det receptet skulle inget mer tillsättas de första tre dygnen, den skulle bara stå, röras lite i en gång om dagen och sen på fjärde dygnet skulle man börja tillsätta mer mjöl och sånt.

Några tips? Jag har aldrig gjort surdeg förr, bara sneglat på recepten... Det är Jan Hedhs brödbok jag använder.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 jan-10 kl 02:48 »
Jag har inte jættestor erfarenhet av surdeg, men jag har lært mig att det ær går bæst om mjølet ær nymalet.

flaxis

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-10 kl 10:09 »
Jag har en väldigt pålitlig surdeg som jag haft i tre-fyra år nu. Startade den enligt ett väldigt behändigt recept som fanns i SvD. Om du fortfarande är intresserad hör av dig så kan du få av min surdeg. Jag bor i Uppsala.

Min erfarenhet gällande surdegsbröd är att "dubbleringsmetoden" är den enklaste, dvs: Mata surgeden varje dag morgon o kväll med allt större mängder mjöl och vatten tills degen är så stor som du vill ha den, då blandar du i salt, kryddor, gryn, mjöl, (vad du nu vill) och låter den jäsa några timmar. sen in i ugnen. Funkar hur bra som helst.

Har haft svårt att få bra resultat med andra metoder med enbart surdeg.

yggdrasil

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-10 kl 12:18 »
Det blir min också hoppas jag! Jag tillverkad en sådan nu i kväll och hoppas på det bästa. Enligt det receptet skulle inget mer tillsättas de första tre dygnen, den skulle bara stå, röras lite i en gång om dagen och sen på fjärde dygnet skulle man börja tillsätta mer mjöl och sånt.

Några tips? Jag har aldrig gjort surdeg förr, bara sneglat på recepten... Det är Jan Hedhs brödbok jag använder.

Jag brukar låta den stå en dag eller två, sedan går ja och rör om lite och fyller på med en skvätt vatten och lite mjöl, tycker de mår bäst av ekologiska mjöl, om det är inbillning eller inte låter jag vara osagt, 

Efter en 5-6 dagar brukar jag använda en del och baka på, hittills har det gått bra
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

pyrola

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 19 jan-10 kl 19:19 »
Jag ska ta och testa att starta en själv, men går det åt pipan testar jag gärna en klick av din, flaxis.

Rågmjöl får det bli. Och ingen honung i första försöket, men kanske i något kommande...

Spännande projekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser