Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund & Får?  (läst 1830 gånger)

Erik

• Gäst
Hund & Får?
« skrivet: 03 mar-06 kl 13:46 »
Grannen på landet ska skaffa får.. problemet är att hunden min älskar att jaga & bli jagad... hur ska jag göra för att vänja fåren vid hunden och hunden vid fåren utan att hunden stressar ihjäl ngt stackars får... hon biter inte djuren men hon jagar dom och skäller på dom.... och svansen går som en elvisp på henne...  ;D

manna

• -
Re:Hund & Får?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-06 kl 13:59 »
Lär in ett lämpligt kommando, t ex "nej". Det är "nej" att jaga, nafsa, skälla etc. Här har fårhunden "nej" och "bara lukta" att rätta sig efter i umgänget med andra djur. Tänk oxå på att inte bli stressad om det "krisar"; många hundar känner att de ska skydda sin matte eller husse och börjar då bete sig ännu sämre. Ignorera i största mån tråkigt beteende och beröm i massor när det blir rätt!!!

Charlotte som är ordningsvakt på forumet arbetar med en border. Hon kan säkert ge mer tips och råd!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Erik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-06 kl 14:35 »
Hunden min är rätt ny i familjen och kommer från ett ställe där hon inte hade det så bra, hon blev inte slagen mest ignorerad och instängd så hon är väldigt efter i uppfostran.... hon är hur snäll som helst...

Tidigare så smet hon iväg och jagade några får, fåren sprang och hon efter skällandes... hon hinner lätt ikapp fåren... efter en stund så hade fåren stannat (vart väll trötta) då stod hunden bara bredvid och skällde lite sporadiskt på dom...

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 03 mar-06 kl 17:08 »
 Än så länge är jag bara på "Hyfs och Får/Folkvettstadiet" av dressyren, den rätta vallningsdressyren kommer i vår på kurs. :)
  Men det allra allra viktigaste kommandot  tycker jag är Nej! Kan hunden det så kan man alltid stoppa den innan den gör något tokigt.
  Vad är det för ras?

Mvh
                   Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Erik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 mar-06 kl 14:43 »
Det är en blandras av det mesta... ingen som riktigt vet då tidigare ägare ej längre går att få tag i...

Hade inte tänkt träna henne till vallhund utan vill bara få henne att sluta tycka det är så jäkla kul att jaga får...

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 mar-06 kl 15:21 »
Receptet är enkelt:
Koppel på hunden, punkt slut!
Hundägare har absolut ansvar!

Är själv förbannat trött på alla SÅÅÅ snälla hundar som skall gå lösa.
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Ryr

« Svar #6 skrivet: 06 mar-06 kl 20:57 »
Hej!

Här är ett förslag till hur du kan träna din hund att förhoppningsvis lära sig att acceptera och uppföra sig väl i närheten utav får, så här har jag fått min hund att uppföra sig med mina får.

Gå med hunden KOPPLAD på ett så långt avstånd ifrån fåren som krävs för att hunden inte skall bry sig om fåren. Använd godsaker som motivation för rätt uppförande. Hunden skall vara koncentrerad och fokuserad på dig. Gå närmare fåren men så fort hunden börjar bli intreserad utav fåren istället för dig säger du bestämt NEJ! öka avståndet tills du får kontak igen och beröm. Närma er fåren sakta igen. Detta kan ta tid, mycket tid men med mycket arbete kan du komma riktigt nära fåren och då är det jätte viktigt att fortfarande ha mycket kontak med hunden. Låt inte hunden börja stirra och fokusera på fåren utan avbryt med en gång det beteendet eftersom det är dig som hunden skall tycka är mera intressant.
Men straffa ALDRIG hunden när den blir för exalterad utan ett bestämt NEJ! och öka avståndet en bit igen. Beröm när hunden gör som du vill tillslut bör hunden vänja sig vid fåren och bli mindre intreserade utav dem.
Detta har fungerat mycket bra med min hund och hon är alltid med mig hos fåren.
Hon kan dock fortfarande bli exalterad när det är matdags för fåren för då brukar en av tackorna hoppa upp på dörren och då kan min hund också hoppa upp på dörren och pipa. Men då blir det ett bestämt NEJ och så får hon gå ut därifrån och det är ju inte roligt att bli excluderad från något som är så roligt så hon har blivit mycket bättre på att uppföra sig inne i ladugården.
Men kom ihåg att detta tar tid så ge inte upp.
Min hund är en omplacerings hund så jag vet att det tar tid och ork att bygga en bra kontakt, tillit och trygghet. Det gäller att ha mycket tålamod och engagemang och att bygga all träning på tillit, respekt och konsekventa regler och att aldrig straffa hunden när den inte förstår vad som krävs utav den ( och det är bara vårat fel som inte har varit tillräckligt tydliga att visa) och kan förvärra problemen.

Lycka till  :)

Mvh Ryr

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser