Hej!
Här är ett förslag till hur du kan träna din hund att förhoppningsvis lära sig att acceptera och uppföra sig väl i närheten utav får, så här har jag fått min hund att uppföra sig med mina får.
Gå med hunden KOPPLAD på ett så långt avstånd ifrån fåren som krävs för att hunden inte skall bry sig om fåren. Använd godsaker som motivation för rätt uppförande. Hunden skall vara koncentrerad och fokuserad på dig. Gå närmare fåren men så fort hunden börjar bli intreserad utav fåren istället för dig säger du bestämt NEJ! öka avståndet tills du får kontak igen och beröm. Närma er fåren sakta igen. Detta kan ta tid, mycket tid men med mycket arbete kan du komma riktigt nära fåren och då är det jätte viktigt att fortfarande ha mycket kontak med hunden. Låt inte hunden börja stirra och fokusera på fåren utan avbryt med en gång det beteendet eftersom det är dig som hunden skall tycka är mera intressant.
Men straffa ALDRIG hunden när den blir för exalterad utan ett bestämt NEJ! och öka avståndet en bit igen. Beröm när hunden gör som du vill tillslut bör hunden vänja sig vid fåren och bli mindre intreserade utav dem.
Detta har fungerat mycket bra med min hund och hon är alltid med mig hos fåren.
Hon kan dock fortfarande bli exalterad när det är matdags för fåren för då brukar en av tackorna hoppa upp på dörren och då kan min hund också hoppa upp på dörren och pipa. Men då blir det ett bestämt NEJ och så får hon gå ut därifrån och det är ju inte roligt att bli excluderad från något som är så roligt så hon har blivit mycket bättre på att uppföra sig inne i ladugården.
Men kom ihåg att detta tar tid så ge inte upp.
Min hund är en omplacerings hund så jag vet att det tar tid och ork att bygga en bra kontakt, tillit och trygghet. Det gäller att ha mycket tålamod och engagemang och att bygga all träning på tillit, respekt och konsekventa regler och att aldrig straffa hunden när den inte förstår vad som krävs utav den ( och det är bara vårat fel som inte har varit tillräckligt tydliga att visa) och kan förvärra problemen.
Lycka till
Mvh Ryr