Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaccinering mot fågelinfluensan  (läst 1941 gånger)

sidra

vaccinering mot fågelinfluensan
« skrivet: 26 mar-06 kl 14:17 »
I Göteborg har man vaccinerat Slottskogens fåglar mot influensan.
 Jag som har hönsen som sällskapsdjur funderar på om det skulle vara bra. Då skulle dom ju kunna gå ute i sommar som vanligt. Vad tror ni om det?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:vaccinering mot fågelinfluensan
« Svar #1 skrivet: 26 mar-06 kl 14:42 »
Så här säger SVA på frågan:
Får jag vaccinera mina tio värphöns så att de kan gå ute?

I dag krävs särskilda beslut från EU-kommissionen för att ett EU-land ska få börja vaccinera, annars är det förbjudet att vaccinera fåglar mot fågelinfluensa i Sverige och EU.

Det är sedan Jordbruksverket i samråd med SVA som beslutar vilket vaccin som efter ett sådant undantagsbeslut får användas, vilka djurgrupper som får vaccineras och på vilket sätt som vaccineringen får genomföras. Anledningen till att man helst inte vill vaccinera fjäderfän (tamfåglar) är att vaccinet skyddar mot sjukdomssymptom, men inte mot att viruset förökas, utsöndras och sprids från fåglarna. Följden kan bli att det kan bli ännu svårare att stoppa ett utbrott.

EU-kommissionen har gett Sverige tillstånd att låta vissa djurparker vaccinera sina fåglar. 14 djurparker har ansökt om att få vaccinera sina fåglar, och dessa kommer få tillstånd av Jordbruksverket. Denna vaccination är ett projekt för att ge mer kunskap om vaccination av ovanliga arter.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

sidra

« Svar #2 skrivet: 26 mar-06 kl 14:56 »
Äsch vad synd! Tack för informationen iallafall.

Penny

« Svar #3 skrivet: 29 mar-06 kl 11:06 »
Ett tillägg: Att vaccinera fåglar mot influensan innebär en klar risk. Vaccinerade fåglar kan bära på viruset även om de inte insjuknar, och därmed kan smittan "obemärkt" spridas till betydligt större områden och således bli svårare att bekämpa.

bea

« Svar #4 skrivet: 29 mar-06 kl 16:26 »
Det var ju precis det Rosa  skrev en bit upp i denna tråd 8)

fullestad

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 apr-06 kl 10:21 »
Det är inget billigt vaccin heller.....  en bra bit över 1.000:- per fågel kostade det i Slottskogen.  skulle kosta mig ca 35.000:-

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser