Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk vattenrening  (läst 4576 gånger)

George Holmer

• Gäst
Ekologisk vattenrening
« skrivet: 02 jan-06 kl 16:24 »
Hej,

Vi har köpt en gård på Gotland där vi ska bo ekologiskt och driva småbruk. Idag kommer vattnet ifrån en egen brunn samt en anlagd damm (12000 kvm) på marken. Vattnet är inte 100 % ok, hur renar jag detta bäst ekologiskt utan användning av kemikalier. Dels ligger koliforma på 74/100ml (riktvärde är 50/100ml) och dels har jag 1500 mikroorganismer per 1000ml vid 22 grader (1000/1000ml).
« Senast ändrad: 03 jan-06 kl 00:43 av George Holmer »

Bo

Är det så noga?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-06 kl 19:16 »
Min pump pajade tidigt i somras, så jag tog kaffe- och te-vatten från min trädgårdsdamm resten av säsongen.

nad

Re:Ekologisk vattenrening
« Svar #2 skrivet: 05 jan-06 kl 10:59 »
Dammen kan du rena genom att lägga i
 råghalmsbalar vattnet blir i alla fall klart och fint av det .
Behöver göras varje vår du får prova dig fram med mängde beror ju på hur grumligt vattnet är,det går antagligen att minska kommande år.
vänl NAD.

kal

« Svar #3 skrivet: 19 feb-06 kl 13:42 »
antar att de beror på vad vattnet skall renas från.
aktivt kol. kan man använda.
förr hade man väl en ål i brunnen. för att hålla den fri från oönskat innehåll.
men som sagt beror väl vad den skall renas ifrån.
mitt tips är att ta ett vatten prov. o skicka in

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-06 kl 19:03 »
Är det från humus och bakterier och inte kemikalier så skulle jag prova med en sandbädd. Mer ekologiskt kan det inte bli.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

nad

« Svar #5 skrivet: 25 feb-06 kl 18:16 »
Enkel sandbädd en tunna fylld med sand vattnet in uppifrån ut nere sanden bytes ibland eller så backspolar man dvs trycker in vattnet nerifrån så att det  "smuts"som har blivit kvar i sanden följer med bort.
Vänl NAD

Kajsa L

« Svar #6 skrivet: 06 apr-06 kl 17:49 »
Många gånger kan dålig vattenkvalité i brunnar bero på att vattnet stått länge. Jag skulle pröva att pumpa ur brunnen i några månader och använda det till allt utom dricksvatten och sen ta ett nytt prov. Det kan hända att du inte behöver någon rening alls då och det är ju det enklaste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser