Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tecken på när det är nära killning  (läst 1636 gånger)

slainte

• Västmanland
Tecken på när det är nära killning
« skrivet: 28 mar-10 kl 19:36 »
Hej, jag har lappgetter och den geten jag funderar om har gått med bocken sedan början av november. Jag har inte sett henne vara brunstig, men tydligen har inte bocken missat det. Senaste veckorna har hennes juver blivit fullstort och det ser ut som om magen sjunkit ner.... Hur länge kan det vara kvar till det är dax?
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Stadsbarn

• Gäst
SV: Tecken på när det är nära killning
« Svar #1 skrivet: 28 mar-10 kl 21:53 »
Jag har också lappgetter. Mina getter har haft stora juver i cirka 1 månad nu, och det är gissningsvis någon vecka kvar till killning. Likadant var det förra året. Så det behöver inte betyda att det är dax än. Det kan vara flera veckor kvar.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-10 kl 22:01 »
Min ena lappget hade fyllt juvret i nästan en månad innan, och hon har ett mycket stort juver så vi trodde hon skulle killa vilken dag som helst i flera veckor.
En annan av de hade börjat fylla men inte mycket och helt plötsligt kom en killing. Så de kan vara väldigt olika.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-10 kl 07:45 »
Där hemma räknar jag 150 dagar + - 1 vecka. En del fyller juvret i mycket god tid - en del väntar tills barnen deras föds.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-10 kl 08:13 »
Men det svåra är om man missar när de brunstar och inte har något datum. En get missade jag iår och hon fyllde juvret en månad innan, så jag gick och väntade och väntade...  ::)
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser