Hej!
Jag BARF.ar
inte mina hundar av följande skäl:
* Jag har inte de ensymer som vuxna hundar har i sin matsmältningsvätska (dit saliv räknas) och som valparna får med den av vuxna hundar uppstötta födan.
* Jag har inte tillräcklig tid för att på ett yttre sätt saltsyre-tvätta födan, såsom natruligt sker i de vuxna hundarnas magar innan de stöter upp födan. (Jag kan inte tänka mig att tugga rått kött och svälja det för att sedan stöta upp det. Bl a av smitt skyddsskäl.)
* Det finns en god regel att gravad fisk skall hav arit fryst i minst 3 dygn under - 18 grader, för att avdöda trikiner.
* Bland idislare och häst finns mycket fler smittofarliga bakterier och parasiter (bl a lungmask) som kan skada hunden (även de vuxna hundarna) och som allt som oftast kan smitta över till människa från hunden, än de som nämnts här i denna tråd. De är så många tt jag inte ens ids att räkna upp dem utan hänvisar till dels Smittskyddslagen och dels till SVA: hemsida!
* Troligen var det möjligheten att få äta tillrett kött, fisk, skaldjur och ägg som var en viktig orsak till att varg blev tamhund. Jag stödjer mig här på bevarade eller petrifierade, tilllagade djurben som visar gnagmärken av hund. Fynd har skett såväl i Kina, östra Ryssland som i USA.
( Jag ser BARF- kost,
näst intill, som ett utslag av en kombination av naturromanik, vetenskapsförakt och mänsklig likgitighet för respektive djurindivids väl samt oförmåga att se till de samhällsskadliga aspekterna så som spridning av bakterier, prioner och parasiter.)
Troligen får jag på skallen för det senare men en tomte är både seg och stark - därtill har vi ett erkänt stort mått av både kunskap och klokskap, om man får tro folksagorna, även om vetenskapen inte ger stöd för vår existens.
![Wink ;)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/wink.gif)
Mvh. /Tt