Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfria recept sökes!  (läst 10325 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Äggfria recept sökes!
« skrivet: 26 dec-09 kl 23:57 »
Mitt ena barn är väldigt allergisk mot ägg o det är ju ägg i allt gott tycker han .
Kan ni bomba mej med äggfria recept ?!
Júst det , dom får ej innehålla några röda frukter eller bär eller kiwi heller .

Ostkaka utan ägg är av stort intresse .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Äggfria recept sökes!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-09 kl 14:15 »
Jag har samlat på mig lite äggfria recept sedan jag blev vegan. Här är en del grundrecept. Jag har fler kakrecept om du är intresserad.

Pannkakor
6 dl vetemjöl
4 tsk socker el 1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
12 dl sojamjölk
5-6 msk margarin

Smält margarinet och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll på sojamjölken under vispning, så att smeten blir klimpfri. Tillsätt margarinet och rör smeten slät. Låt smeten stå 5-10 min före gräddningen. Rör om i smeten innan den ska användas, så att mjölet inte sjunker till botten.

Våfflor
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2½ dl sojamjölk
2½ dl kallt vatten
100 g margarin

Smält margarinet och låt svalna. Blanda ner bakpulvret i mjölet. Häll i vatten och sojamjölk under omrörning. Vispa smeten slät och häll i margarinet. Låt svälla 5 min.

Vaniljsås/-kräm
6 dl (sås )eller 3 dl sojamjölk (kräm)
2 msk socker
2 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljsockret i en kastrull och låt sjuda under ständig omrörning. Avbryt när första bubblan syns och såsen/krämen tjocknat. Tillsätt vaniljsockret när såsen/krämen kallnat.

Sockerkaka
50 g margarin
4½ dl vetemjöl
½ dl sojamjöl
3 tsk bakpulver
3 dl socker
3 dl mjölk
(2 tsk vaniljsocker)

Sätt ugnen på 200 . Smält margarinet och låt svalna. Blanda de torra ingredienserna ordentligt. Tillsätt margarinet blandat med mjölken och ev smaktillsats. Blanda försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form på 1½ liter. Grädda nederst i ugnen i 45 min. Låt den färdiga kakan stå i sin form ca 5 min innan den stjälps upp. Täck den med bakduk och låt svalna.

SMAKTILLSATSER

Chokladkaka

2 msk kakaopulver
1½ tsk vaniljsocker

Sikta florsocker över den kalla kakan.

Kryddig kaka

1½ tsk malen kanel
1½ tsk nystött hel kardemumma

Strö formen med flagad mandel i stället för ströbröd.

Nötkaka

75 g malda nötkärnor.

OBS Uteslut ½ dl vetemjöl i grundreceptet.

Citronkaka

finrivet skal av 1 citron
2 tsk vaniljsocker

Sockerkakan kan glaseras och garneras med kokosflingor, hackade nötter eller strössel.

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 14:52 »
Om du har ägg recept går det i de flesta fall att byta ut äggen mot sojamjöl också .
1 ägg = 1 tsk sojamjöl
Hälsinge ostkaka görs utan ägg .
jag tror den finns på tråden samlade mejerirecept

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 19:51 »
Super tack till er bägge ! Nu blir min grabb glad  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 18:09 »
Jag har ett recept på Lingonkaka men du kan ju utesluta lingonen om du vill.

3 kkp vetemjöl
2 kkp socker
1 kkp vatten kallt

1 kkp knappt, med lingonsylt eller lingon (i ditt fall måste du då byta ut bikarbonaten mot bakpulver eftersom lingonen hjälper bikarbonaten som jäsmedel i vanliga fall)
1 tsk malda nejlikor
1 tsk malen kanel
1 tsk bikarbonat (utan bikarbonat tar du 2 tsk bakpulver istället.
Smöra formen,och ströa på coccos räcker till en långpanna eller blir hög och fin i vanlig form.

Grädda i 175 grader i ca 40 minuter i mitten av ugnen.
Kolla när den släpper kanterna och om den är genomgräddad lite innan...
Gott med smör och ost på eller god marmelad eller bara naturell... Den har pepparkakesmak ungefär och blir lite seg i gräddat tillstånd.
(Den första sockerkakereceptet jag fått och kört med det sedan 1978)
Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-10 kl 18:56 »
låter supergott!

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 08:42 »
Vad jag blev glad när jag hittade dessa recept :D
Jag har oxå ett barn med äggallergi och just pannkakor älskar vi!

Tack!/ Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 31 jan-10 kl 00:37 »
Jag steker pannkakor utan ägg .
Ta bara mera smör o känn dej fram i smeten , vanlij socker i smeten brukar vara populärt här  :P

Tårtbottnar utan ägg är svårare dock mina blir för tunga ?!
Nån som har bra recept på tårtbottnar ?

patrick.

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-10 kl 00:46 »
en dum fråga!.. tyckte jag läste någonstans att om man är allergisk mog ägg kan man i vissa fall äta ankägg ??? ... så det skulle kanske funka och byta ut med??.. fast det vet ju nog du bättre  :-[

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 feb-10 kl 10:38 »
Du postar bland bröden, betyder det att du är ute efter brödrecept? Här är i alla fall ett som jag hittade när jag bläddrade i mitt exemplar av Stora Kok Boken från 1958. Har inte provat det själv men det kanske kan vara något?

"GROVT FORMBRÖD, 2 bröd

9 hg grovt rågmjöl (18 dl)
omkr. 4½ hg vetemjöl (9 dl)
9 dl vatten
5-6 dl brun farin
70-80 g jäst
1 tsk salt

Lägg det grova mjölet i bakbunken. Koka upp vattnet med farinsockret och häll blandningen kokhet över mjölet. Arbeta ihop degen och låt den svalna tills den blir fingerljum. Rör ut jästen med litet socker. Blanda ned jästen och saltet i degen och sätt till en del av vetemjölet. Tag upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta in resten av vetemjölet. Degen skall vara fast. Dela den mitt itu. Baka ut varje del till en avlång limpa och lägg den i smord brödform. Lägg en bakduk över och låt bröden jäsa upp, dock ej fullt till sin dubbla storlek. Sätt in formarna i svag-medelgod ugnsvärme (175-200)° och grädda brödet omkr. 2 tim. Pensla då och då över bröden under gräddningen med varmt vatten. Pensla ännu en gång sedan bröden är färdiggräddade. Linda in bröden i bakduk och låt dem ligga däri till följande dag. Brödet bör helst få ligga ett par dagar innan man skär det.

Märk! Detta bröd är mycket hållbart. Önskas brödet syrligt, sätt till lite surdeg eller omkr. 4 msk ättiksprit."
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

K@rin

• Närke
« Svar #10 skrivet: 21 feb-10 kl 11:14 »
Hej!
Har ett äggfritt recept på rulltårta som även fungerar som tårtbottnar:

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl socker
ev lite malen kardemumma
1,5 dl vatten
2 msk smör el margarin
3 dl sylt eller fruktmos till fyllning

Häll smeten på smort bakplåtspapper
Grädda ca 10 min i 250 grader (det går fort!)
Strö socker på ett nytt bakplåtspappe. Stjälp upp kakan på detta.
Bred ut fyllningen och rulla ihop.

Är det till tårta låt den istället svalna och gör någon fyllning ni tål och tycker om tex smörkräm smaksatt med vanilj, kaffe eller choklad

Lycka till!

Kan också trösta dig med att många allergier växer bort, det har de gjort i vår familj! :-)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-10 kl 23:04 »
Hans allergier blev mkt värre efter han fyllde 10år tyvärr  :-\
Tack för receptet  ;D

Gunhild

« Svar #12 skrivet: 12 mar-10 kl 15:56 »
Hej

Vet du att det inte är ägg i köpta maränger de är gjorda på mjölkpulver?

Det finns en bok som heter:" Äggande recept utan ägg" av Ulrika Carlstien. Jag vet även att icaförlag har gett ut en bok med äggfria recept.

Jag har ett recept på goda frallor.

Koka 1l havregrynsgröt. Rör ner 100g matfett. Rör samman 1dl sirap med 50g jäst. Tillsätt gröten och mattfettet när det håller ca3grader. Röri vetemjöl tills det blir en bra deg.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #13 skrivet: 12 mar-10 kl 16:04 »
Har en pojkvän med äggallergi så jag blev glad över denna tråd. Är det någon som vet om man kan göra raggmunkar utan ägg genom att lägga till sojamjöl? Jag tycker det är så gott och han har aldrig ätit det pga av äggen i smeten. Ska baka tårta åt honom nu också, det har han heller aldrig fått på födelsedagen.
elliha.blogspot.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-10 kl 17:30 »
Gör en pannkaks smet o blanda i riven potatis ...eller stek bara riven potatis då blir det ju rårakor .

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #15 skrivet: 12 mar-10 kl 18:06 »
Gör en pannkaks smet o blanda i riven potatis ...eller stek bara riven potatis då blir det ju rårakor .

Jag tycker inte att plättsmet och raggmunkssmet smakar riktigt samma dock, men jag ska försöka på raggmunkssmet med soja istället för ägg. Nä, inga rårakor, det gillar han, men inte jag...
elliha.blogspot.com

Mata

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 apr-10 kl 11:29 »
Tårtbotten, en helt perfekt. :)

170 grader i ugnen

1 liter mjöl
5 dl socker
5 tsk bakpulver
2 dl olja (raps el solros tex)
3 1/2 dl yoghurt
3 1/2 dl mjölk
(vaniljpulver)

Blanda torra ingredienser, sen i med de blöta. Vispa ihop och häll i oljad ungspanna (den djupa, stora).

Grädda ca 35-45 min tills fin färg.

Man kan även lägga saker i smeten, rabarber, blåbär, svarta vinbär, jordgubbar, äpple (då gärna med kanel och kardemumma på eller i smeten).

När kakan svalnat kan man skära bitar eller för en tårta kan man lossa den med en stekspade och sen kasta den upp och ner och skära den i lämpliga bitar, dela i mitten eller hur man nu vill ha tårtan.

Detta recept har jag kört i många år, blir luftig och mjuk, inte kladdig eller hård eller torr.

Pannkakor?

Kan man misslyckas? Jag häller mjöl i bunke och vispar i mjölk, smält smör, lite salt. Lagom konsistens, steker i smör. Inga bekymmer!

:)

Ostkakerecept har jag någonstans, ska kolla.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-10 kl 11:59 »
hoppas du hittar ostkake receptet då blir min son glad  ;D

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 15 apr-10 kl 12:21 »
Sök på forumet !
hälsingeost kaka , den är äggfri , finns i en tråd i mejeri tavlan
Tråden heter Ostkaka

Mata

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 22 apr-10 kl 14:56 »
Min fenomenala kokbok där jag har två äggfria ostkakor är mystiskt försvunnen. Den dyker nog upp, håll till tåls. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser