Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amaryllis  (läst 1882 gånger)

Nina W

• Värmland
Amaryllis
« skrivet: 14 dec-06 kl 04:09 »
Amaryllis -lætt och svårt...

Med tiden har det blivit en hel drøs. Dom vanliga røda har ganska lætt
att komma igen efter en viloperiod och blomma om men dom andra vill
inte... Det har till och med hænt att någon skjutit upp en tom blomknopp.
Dom får massor med gødning så jag førstår inte varfør.
Vill så gærna lyckas før dom ær ruskigt vackra. Till ex en vit med røda
kanter, en annan blev det bara en blomma ur varje knopp på men de
ær enorma...
« Senast ändrad: 14 dec-06 kl 04:10 av Nina W »

MightyT

• Blekinge
Re:Amaryllis
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 20:00 »
Jag brukar plantera ut amaryllisarna under sommaren. Ett år satte jag dom i komposten och lät dom stå där och suga i sig under hela säsongen. sedan grävde jag upp dem i september och satte in dem i kruka igen. samtidigt klippte jag helt ner blasten. detta gjorde susen och alla de tjocka lökarna blommade om. visserligen inte till jul men ändå.
 Amaryllisen behöver en liten viloperiod. Man bör inte ge dem gödsel hela tiden. får de för mycket gödsel kan det hända att de bara producerar blad och inga blommor alls.
Testa komposttricket om du har tillgång till en fin och levande öppen kompost!

pappadamm

« Svar #2 skrivet: 03 feb-07 kl 22:32 »
Om man nu tänker plantera ut amaryllysen i sommar vad gör man till dess? Måste man spara alla blad? Ska den vattnas? kan man spara bara själva löken?Kan man ställa ner i mörk källare?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 04 feb-07 kl 14:21 »
Min fina amaryllis står nu med alla bladen kvar i fönstret som en vanlig krukväxt till våren då jag tänker gräva ner den i trädgården på nått välgödslat ställe. Så har jag hört att manska göra. Men sen vet jag itne. Upp i september å så vadå? Ska den vila då? i källaren eller i rumstemperatur eller?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 feb-07 kl 19:37 »
Efter sommarbetet brukar mina åka in i förrådet 5-10 grader, mörkt. De vissnar ner och står mörkt tills i januari, då planterar jag om dem i ny jord, vattnar igenom och sen väääntar jag på att de ska komma igen. :D
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser