Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstiga ankägg??  (läst 2660 gånger)

MADDEira

Konstiga ankägg??
« skrivet: 30 mar-06 kl 09:18 »
Våra två ankhonor har börjat lägga ägg sedan några veckor tillbaka. Vi har våra ankor utan värme i ett gammalt svinhus (nu medan denna fågelinfluensa pågår), och oftast går vi efter äggen när vi kommer hem på eftermiddagen. Vi har provat steka äggen och laga pannkaka av dem och det går hur bra som helst, men när vi har kokat äggen så blir vitan konstig och gummiaktig, men gulan är normal. Vad beror detta på? Kan det bero på att äggen hinner kallna för mycket förrän vi går efter dem på eftermiddagen/kvällen? Eller blir dom så här konstiga när ankorna börjar värpa för första gången? ???

Helenan

• Gäst
Re:Konstiga ankägg??
« Svar #1 skrivet: 30 mar-06 kl 09:40 »
Det är för att äggen måste koka så länge när de är så stora. Vitan är helt enkelt aldeles för hårdkokt.

Jag fick också ett konstigt ägg här om dagen. Vitan var brunaktig och väldigt tunn gulan var gul brun och aldeles rinnande. Allt såg läskigt ruttet ut men luktade ok. Vi smakade så klart inte. Vad kan det vara ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 30 mar-06 kl 11:54 »
Men ankvita är fastare. Blir liiiite bättre om man lägger äggen i kallt vatten från början.

MADDEira

« Svar #3 skrivet: 30 mar-06 kl 13:49 »
Tack för era svar! :) När vi kokade två ankägg igår så var vitan som sagt väldigt seg och gummiaktig och gulan såg först helt normal ut men när man bet i den så var den rätt lös inuti...och då hade vi kokat dem i 10 minuter, som vi brukar koka hönsägg när vi vill ha dem hårdkokta. Hur länge kokar ni era ankägg??

Susanne

« Svar #4 skrivet: 30 mar-06 kl 14:01 »
Gummiaktiga vitor har jag aldrig varit med om. Vi lägger äggen i kallt vatten och tar tid från det att vattnet börjar koka och låter äggen koka ca 7 min. Då blir gulan lagomt krämig, varken lös eller hård. Ett ankägg är mer kompakt än ett hönsägg, och jag tycker det blir för kompakt om man hårdkokar. Men koktiden beror på äggens storlek (såklart  ;D). Mina första ankor lade betydligt större ägg än nuvarande ankor, så jag får modifiera koktiden därefter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser