Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning på gång?  (läst 2248 gånger)

Gunnel

• Gäst
lamning på gång?
« skrivet: 02 apr-06 kl 11:19 »
Går här och väntar och väntar...
Tackan har rejält förstorade juver och är svullen och röd i vulvan. Äter som vanligt men verkar lite tjurigare.

Det står överallt att när tackan "släppt ner mjölk" i juvren är det lamning på gång inom några dygn. Hur känns juvren då?
Vågar man låta henne gå kvar med dom andra?

Många dumma frågor från en nybörjare... ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lamning på gång?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-06 kl 11:36 »
Jag skiljer av mina tackor som ser ut att lamma  :)

Det är onödigt tycker jag att få lammen bortpuffade från mamman av de andra tackorna.
Har man otur så vill inte mamman ha dem sen...
Och om man har riktig otur hinner lammen bli nerkylda av att inte få råmjölk inom rimlig tid..(vilket kan ge dom lunginflamation)

Tips tråd:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=20;action=display;threadid=8020

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gunnel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 apr-06 kl 11:49 »
Jo, jag tänkte allt skilja av tackan vid lamning. Problemet är bara att tyda tecknen rätt ???
Det verkar lite synd om tackan att stå för sig själv i onödan.
Risken är ju också att man så gärna vill att lamningen skall börja att man övertolkar alla tecken.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 02 apr-06 kl 12:17 »
Det man ser när tackorna snart skall lamma är som du säger att juvret fylls i, blir spännt, att vulvan blir svullen, att bäcken banden blir slappa... sitter mellan bärbensknölarna och svansen kan man säga.

När det är dags ser man ofta att tackan drar sig undan, äter inte hö med de andra, håller kanske svansen rakt ut, krafsar med frambenet i halmen, ligger och har värkar...

Ofta är ju fåren lite blyga... gamla tackor kan börja idissla om de märker att jag står o tittar på dem.... fast de har verkar ... de vill hålla det hela lite privat..

Ofta så går det ju bra och oftast har tackan redan fixa det hela och lammet står där när man kommer ut...

Det kan hända att äldre tackor försöker stjäla ungtackornas lamm..

Så även jag brukar stänga in dem i lamnings box... Men tänk på att även något till får bör vara inne i stallet så inte alla anddra går ut och hon bilr kvar ensam... då kanske hon försöker ta sig ut...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gunnel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-06 kl 09:32 »
Tack för svaren!
Ännu har inget hänt och tackorna verkar vara hungrigare än vanligt  :)  Vi har bara tre tackor. Det är Värmlandsfår. Mor (Marianne) och hennes två döttrar. Dom är väldigt bundna till varandra och att skilja dom åt i onödan känns inte särskilt bra.
Det verkar som om Marianne är den som kommer att lamma först. Jag är lite rädd för att om det sker på natten och vi inte ser vad som är på gång skall de nyfikna döttrarna vara där och sniffa och slicka på de nyfödda så att Marianne inte vill ha dom sedan.
Hur vanligt är det?
--Inget är som väntans tider--- ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 apr-06 kl 10:07 »
Inte ovanligt alls....
(men vanligare bland ungtackor än äldre tackor)

Hur vanligt -beror ju på vilken tur man har som djurägare
några har säkert aldrig råkat ut får sånt här- medans andra gjort det en massa gånger  :-\

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser