Vi höll på att köpa en hund i höstas, en tysk jaktterrier som självklart var tänkt att användas till jakt. Dessvärre blev han sjuk och dog innan vi ens fick hem honom.
Igår när jag var ute på jobb och möten ramlade jag på en uppfödare som lite sorgsen berättade att hans nya avelstid, 4 månader, inte hade full uppsättning tänder. Den får med andra ord inte plats i kenneln, oavsett hur trevlig den än må vara. Vi landade i att jag fick hem hunden på prov i någon vecka. Och ja, även denna tik är en tysk jaktterrier.
Mitt intryck efter mindre än ett dygn är att denna individ är väldigt mjuk och lätt att ha att göra med. Hon är följsam och har fått en god början i lydnadsträningen. Hon är inte det minsta bytesmedveten utan vem som helst kan ta ifrån henne vad som helst utan att på sin höjd få en bedrövad blick. Träffade för övrigt även tikens mor och mormor på kenneln, även dessa hundar är synnerligen mjuka i hemmet. Men båda har stor dådkraft när det kommer till att ge sig i kast med rävar i gryt. Valpen har också visat stort intresse när hon presenterats för skjutna rävar.
Så nu återstår det att se hur allt funkar med detta lilla yrväder i huset. Med lite tur så har vi hittat en ny familjemedlem...