Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingar?  (läst 2160 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Ällingar?
« skrivet: 23 apr-06 kl 20:15 »
Så hur ligger det nu till ni som vet, jag har 2 ankor för närvarande en hona och en hane. Tyvärr så har de inte fått gå ut sedan februari pga ev. fågelinfluensa. De har inte haft tillgång till vatten bad inomhus pga kylan men nu när det är varmt ute har de fått ett bad.

Ankhonan har gjort ett rejält rede med massor av ägg som hon är väldigt mån om och sköter om nu. Min fråga är kan de vara befruktade än fast de inte haft tillgång till vatten. Har sett tidigare att hanen har varit på honan men har aldrig sett att det lyckats eftersom han bara glider av henne. Känner inte honan av om äggen är befruktade eller inte, ligger hon på dem oavsett? Hon har ratat ett ägg men resten har fått ligga kvar i boet.

Någon som har erfarenhet?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

katta

• Gäst
Re:Ällingar?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-06 kl 22:27 »
Jag är absolut ingen ankexpert, men vet av egen erfarenhet att äggen absolut kan bli befruktade fast de inte har tillgång till vatten.

Däremot, av vad jag förstått från en kvinna jag känner som brukar kläcka ällingar,
så brukar den första tidens ägg kunna vara blindgångare

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 24 apr-06 kl 09:01 »
Aha, ja då kanske det finns hopp ändå. Den första tidens ägg? Hur länge gäller den? Honan har lagt ägg sedan början av februari. Men det är de senaste äggen jag har låtit henne behålla då jag hade så mkt ankägg och hon började göra rede.
Det är blandras ankor jag har de är rätt så stora ifall det har ngn betydelse för parning, men alla ankor kanske är lika klumpiga på land?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #3 skrivet: 24 apr-06 kl 17:50 »
Jag spara ägg till mina gula damer.. dom lägger sina ägg här och var.. fast dom har reden... men tro inte att någon vill lägga sig där ännu fast det ligger en massa  ägg och väntar på dom......

om man nu ska sälja ankägg.. vad blir priset per ägg då  någon som vet ???
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Susanne

« Svar #4 skrivet: 25 apr-06 kl 12:07 »
Ankgubbarna klarar av att befrukta äggen alldelens utmärkt även om de befinner sig på land, men akten underlättas såklart i vatten. Även om gubben glider av så har han troligen ändå hunnit med det väsentliga.

Nej, de känner inte av om äggen är befruktade eller inte. Om de hade gjort det så hade det inte gått att lura dem med vanliga träägg.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 25 apr-06 kl 14:38 »
Jaha, men då ska det bli spännande å se ifall det kan bli ngt. Lyste äggen igår kväll men det fanns inget i dem, men å andra sidan har hon bara legat några dagar. Hon har samlat ägg fram tills nu. Tror det var omkring 15 st om jag inte minns fel.

Angående om de känner att de är befruktade så menade jag att hönsen brukar ju putta bort de ägg som det är ngt fel på när de ligger och ruvar, så jag tänkte att ankorna kände av på samma sätt, fast det kanske de gör mer mot slutet?

Hur många dagar ruvar en anka? Är det lika länge som höns eller längre dvs 21 dagar?

middel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 apr-06 kl 17:12 »
Nej de ruvar 27 dagar.

Susanne

« Svar #7 skrivet: 25 apr-06 kl 20:39 »
Det ska gå att se en spindel i nätet efter en vecka, men början till spindeln ska gå att se efter bara några dagar.

Lycka till med kommande ällingar! Ällingar är det ljuvligaste som finns!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser