Prata till att börja med med miljö och hälsoskyddskontoret på orten om vad du kan göra för att få vattnet tjänligt, kanske att bonden rentav blir skyldig att hålla dig med friskt vatten, eller så kanske vattnet bara är otjänligt för mat och tvättanvändning, men lämpat för bevattning, då kan du ju använda det till sådana ändamål i alla fall.
Regnvatten är inte alltid så trevligt, men om jag skulle samla regnvatten från taket så är steg 1 som jag skulle göra att städa av taket och rensa hängrännorna. Sedan skulle jag nog köpa en bra handpump så att jag slapp bära upp vattnet. Änden på slangen till handpumpen skulle jag placera i en av fyra eller fem hopkopplade regnvattentunnor varav de flesta skulle vara täckta och alla skyddade under tak.
Detta vatten skulle jag använda till disk, tvätt och matlagning där vattnet kokas.
Till drcksvatten och tandborstning skulle jag söka reda på någon trevlig källa att fylla en tiolitersdunk någon gång i veckan. Även källor har miljö och hälsoskyddskontoret ofta bra koll på vart de finns och vilka som har bra vatten.