Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxhantering  (läst 5464 gånger)

Ulla

• Gäst
Vaxhantering
« skrivet: 10 feb-04 kl 10:27 »

Jag är ny som biodlare och undrar om nå'n har nå't tips på hur man tar reda på vaxet och hur man får det rent och fint.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Vaxhantering
« Svar #1 skrivet: 10 feb-04 kl 11:39 »
Beror lite på hur många kupor du har. Om du har två tre kupor till husbehov så kan du skära ner kakorna i en saftmaja och köra vaxet i den ett par ggr. och avsluta med att filterera genom en nylonstrumpa. Kanske en plåtis kan göra en förlängning på saftmajan så du får plats med några hela ramar så blir det lättare och du slipper tråda om ramarna så ofta. Ta reda på också ifall inte nån förening i din närhet har en vaxsmältare...... Men då kan du inte ta för givet att det inte blir rester av ämnet i apistanremsorna som dina ev. biodlarkollegor använt.

Har man fler samhällen så kan man bygga en ångvaxsmältare eller köpa för dyra pengar.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 20 feb-04 kl 09:09 »
En vaxsmält kan man lätt göra för en ringa penning. Tänk "drivbänk på lut", alltså glasruta och ett nät att lägga vaxet på. Plåt undertill är lätt att skrapa ren.

Det funkar även att smälta vaxet i en vanlig, gammal gryta. Sila (först med grov sedan med fin sil om du är noggrann) bort skräpet och sedan har du rent vax att hantera på nytt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 20 feb-04 kl 09:36 »
Men svara för guds skulle inte i telefonen om du kokar vaxet. Då har du inget hus kvar!

Det finns fina ritningar på solvaxsmältare på www att inspireras av.

http://www.beesource.com/plans/melter.htm
« Senast ändrad: 12 jul-04 kl 14:32 av Gruff »

jeja2000

« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 10:41 »
Jag hade en vanlig kokgryta som man eldar under och som lock till detta hade jag en skattlåda och täckte det övriga utrymmet med plywood. då gör ångan rent ramarna, vaxet flyter sen på vattnet och går att skumma bort, och sila genom en sil!

Det har funkat för mig iallafall. Det är bara att ta en diskborste och skrubba ramarna sen. Då blir de fina och kan användas på nytt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser