Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plockad höna Hönskvalster??  (läst 6524 gånger)

Archibald

Plockad höna Hönskvalster??
« skrivet: 14 apr-06 kl 14:04 »
De andra hönsen har länsat en av mina gamla höns på hennes ryggfjädrar.
det var ett bra tag sedan och jag tycker inte att det växer ut nya fjädrar.
jag misstänker i alla fall de andra hönsen, men om det nu är så att de saknar något i kosten, vad skall jag ge dem?

de få multivitamin i vattnet, de får allfoder med snäckskal och kol.
de har sand, de får matrester, vad mer kan de vila ha...

jenni

• Gäst
Re:Plockad höna
« Svar #1 skrivet: 14 apr-06 kl 19:49 »
Det kan inte vara så att de andra hönsen plockar henne fortfarande?? Har du provat att spraya henne med "No bite" för svin?? Det funkar jättebra hos våra hönor.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-06 kl 19:53 »
Det kan ta tid innan fjärdrarna växer ut igen efter en sån behandling. Det kan ta upp till 4 månader innan hon ser hel ut igen.

Ett par av mina äldre Kochinhönor såg ut som gamar när jag fick dom. De fick värphönsfoder med alla tänkbara nyttigheter som finns i, samt kalk, vitaminer i vattnet osv. Men det tog tid. Köpte dom dec 04 och på hösten 05 var de hela och fina igen. Jag tror att det som fattades dom var solljus. Men din höna kommer nog att repa sig fortare än så. ;)

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

LEK

« Svar #3 skrivet: 16 apr-06 kl 12:56 »
Hej! Jag har en höna som ser ut precis så som du beskriver, alltså helt kal på ryggen. Jag har hela tiden trott att det berodde på att tuppen var på henne för ofta. Hon är nämligens hans favorithöna tror jag.

LEK

« Svar #4 skrivet: 17 apr-06 kl 11:13 »
Citera
 varför tänker man på en låt av cornelis

Precis vad jag gör varje dag när jag ser henne  ;D ;D ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 17 apr-06 kl 11:18 »
Fast Cornelis missade allternativet att någon av samma kön skulle rycka av fjädrarna  :P  :P

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-06 kl 11:38 »
Hej! Jag har en höna som ser ut precis så som du beskriver, alltså helt kal på ryggen. Jag har hela tiden trott att det berodde på att tuppen var på henne för ofta. Hon är nämligens hans favorithöna tror jag.

Mina hönor brukar oxå vara slitna på ryggen under parningssäsongen.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

nappe

« Svar #7 skrivet: 20 apr-06 kl 06:53 »
Har samma problem med ett par hönor som jag fick från
"äggfabriken".Började plocka halsarna på sina kompisar nu i vinter.Har fortsatt sen det blev vår o dom kan vara ute.Har frågat hos Lantmännen i Uddevalla efter medel att spraya på.Där visste dom inget.Var får man tag på "Non Bite".Eller finns det något annat man kan blanda till o spraya på.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 20 apr-06 kl 10:34 »
Ut med pullorna i bushen, så får dom annat att tänka på än att plocka varandra. Och om det visar sig att det ändå är tuppens "härjningar" som lämnar spår, skaffa ett par hönor till. Ett par snygga unga  ;D

Med "fabrikshöns" som fått det som ovana, är det lite svårare. Det tar längre tid för dom att sluta helt. Och det brukar vara dom som börjar först igen när man stänger luckan för vintern sen igen. Plocka in granris och lövruskor. Att möblera om. En näve mjölmask i ströt. Göra livet så spännande som möjligt. Ja......nu tänker jag högt..... Ni kommer säkert på egna saker att göra. Foder och monotoni är väl faktorerna jag tänker mest på.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 20 apr-06 kl 12:34 »
Non bite finns att köpa på högberga och nordpost. Skulle en höna vara blodig blir det problem så täck såret dvs det röda med svart skokräm. Är effektivt. Det bästa är att sätta undan den hönan i en liten kaninbur ett par dar, så hon får återhämta sig.

Pröva med att göra deras miljö spännande att vara i t ex lägg ut en halmbal, häng upp snören, snäckskal i ströet, strö också ut helkorn osv. Allt för sysselsättningens skull.

Det finns lättbetong stenar att köpa som är porösa som hönorna älskar att hacka i, till slut blir det en vacker hönskulptur.

Mina hönor i stora stallet fick det i går kväll.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 20 apr-06 kl 14:46 »
Tycker det låter som om det kan vara Chicken Mites (Hönskvalster).
Jag har fått det på mina höns några ggr och det brukar se ut ungefär som utslitning efter tupparna men det kala området är ofta lite irriterat och ser ut ungefär som solbränna och uppstår lättast när hönsen hålls innestängda under vintern. Det egendomliga är att det verkar drabba hönsen väldigt individuellt, mina ROR verkar drabbas väldigt hårt (även tupparna) medans mina leghorn, rocks, buffs och americaunas förblir oberörda och tappar inte en fjäder trots att de bor tillsammans.

Häröver finns det diverse pulver som snabbt tar död på kvalstren, man pudrar bara in hönorna eller lägger ut pulvret i hönsens tvättgropar.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Archibald

« Svar #11 skrivet: 20 apr-06 kl 20:30 »
hon ser inte sårig ut eller så, utan har bara en kal fläck på ryggen.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 20 apr-06 kl 21:50 »
hon ser inte sårig ut eller så, utan har bara en kal fläck på ryggen.

Hur ser fjäderpennorna ut runt omkring området?

Har hönan kvalster så brukar fjäderpennorna (eller avbrutna fjäderpennor se svartaktiga ut.
Kolla också efter svarta/mörka beläggningar på fjädrarna runt häcken (kvalsterägg).

Höns med kvalster är sällan såriga om dom inte är långt gångna utan behandling, dom ser bara plockade ut och då främst på området framför stjärtfjädrarna.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser