Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svetstråden.  (läst 2736 gånger)

vargahagen

• Gäst
svetstråden.
« skrivet: 08 maj-10 kl 19:33 »
hej! jag är intreserad av svetsning,kanske nån här har goda råd,länkar mm om svetsning?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: svetstråden.
« Svar #1 skrivet: 08 maj-10 kl 21:19 »
Det finns otroligt mycket information men det skulle underlätta vad du vill veta mer om eftersom det är ett väldigt stort område.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Digger

« Svar #2 skrivet: 09 maj-10 kl 12:21 »
har inte biltema eller claes ohlsson några bocker om det?
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 09 maj-10 kl 13:04 »
Det finns många böcker om svetsning som inte är särskilt bra - antingen för att de bara behandlar en enda typ av svetsarbeten, t ex rostlagning i tunnplåt på bilar, eller för att de bara behandlar en enda svetsmetod och försöker tänja på den till egentligen helt olämpliga användningsområden.
Det bästa är nog att hålla utkik efter t ex svetsläroböcker för yrkesskolor, sådana brukar man kunna hitta på antikvariat. Försvaret, AMU etc har också gett ut en del kompendier.

vargahagen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-10 kl 18:59 »
Det finns otroligt mycket information men det skulle underlätta vad du vill veta mer om eftersom det är ett väldigt stort område.

jo gärna inställning på mag,  svetsar nu vertikalt stående och det blir gärna melt down, 

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 09 maj-10 kl 20:26 »

jo gärna inställning på mag,  svetsar nu vertikalt stående och det blir gärna melt down,

Där är nog det bästa rådet att prova sig fram. Det är så stor skillnad mellan inställningsmöjligheterna på olika mig/mag -svetsar att man knappast kan ge några råd som gäller överallt. Kolla om det finns några rekommendationer i instruktionsboken för din svets till att börja med.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #6 skrivet: 09 maj-10 kl 23:11 »
Inställningarna gör också stor skillnad så om man labbar med skyddsgasflödet, strömstyrkan och trådmatningen tillsammans med pistolhandtagets läge relativt godset och rörelsehastighet så borde man kunna pröva sig fram till något som blir hyggligt bra även om det är en relativt enkel svets. Det är allt lite enklare om man kan köra horisontellt, men det går ju inte alltid...
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Hobbybonden

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 maj-10 kl 11:11 »
har inte biltema eller claes ohlsson några bocker om det?

Clas Ohlson säljer inte dessa böcker längre (och inga andra böcker heller för den delen) däremot säljer både Biltema och Jula böcker för Gör Det Själv.

Mycket av det som står i "MIG/MAG - svetsning i bilplåt" går att använda även för lite grövre material särskilt om den kombineras med handboken "Elsvetsning".

I höst är det dock meningen att det skall komma ut en mera avancerad bok om MIG/MAG-svetsning - jag vet det eftersom det för det är jag som skrivit dem,,,,

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #8 skrivet: 27 maj-10 kl 22:19 »
stigande med mag måste du ha
mycket mindre värme och mycket mindre tråd!
under halva styrkan på tex kemppi 2100 med o8 tråd.
det är inget du kan läsa dig till, om du inte har en svets med digitala visare. då kan du ju försöka få tag i en wps, där står hur du ställer in svetsen för just det läget med x materialtjocklek

vargahagen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jun-10 kl 22:08 »
jag har börjat en svetsutbildning därav intresset, nu svetsar jag tig nån som har nåt klokt att säga om tigsvetsning,gick förövrigt heta arbete utbildningen i dag, hoppas på jobb efter utbildningen.

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 08 jul-10 kl 17:56 »
Gunde lär dig svetsa, oslagbart  :P
Lär dig svetsa med Gunde Svan Del.1
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

212 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser