Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna, anka eller gås vilken är bäst och trevligast som sällskap?  (läst 4839 gånger)

fladdermus

jag vill en av ovanstående men vilken lämpar sig bäst som sällskap , kan ej så mycket om just den typen av fågel ,har bara och har nu burfågel . men jag skulle vilja ha en större fågel , till klickerträning , och dom är fina. vad är skillnaden i beteende osv.  skillnaden på utseendet vet jag ju men sämre med resten är ju som sagt novis .  :-[ ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
För sällskap och träning skulle jag nog satsa på höna eller myskanka. Dom verkar vara mest nyfikna på att ha koll på oss människor.

G

• Livet är en plåga.
Själv tycker jag nog att mina kalkoner är otroligt roliga och intelligenta. Det var ju inte ett av dina val, men jag gillar mina så pass att jag var tvungen att säga det. ;D
Gäss är ju nyfikna men kanske lite aggressiva vissa tider på året. Iallafall hanarna.
Mina Faveroller är absolut lugna och nyfikna och skulle säkert kunna klickertränas, även påfågelduvor skulle jag tro.
Oj, det blev många... ::)
Lycka till.

fladdermus

tack för råden nu fick jag tag på en and/anka blandning som är jätte fin på ca 1 år hon var hack kycklingen och lägst i rang men hon passar nog fint bara hon kommer tillrätta och ev. hämtar jag en gubbe till henne på samma ställe. så hon har sällskap när jag ej är i närheten ;D 8) så spännande har ju aldrig haft en så stor fågel förut

Susanne

Ja, det låter bra att du skaffar en gubbe åt henne, för ankor är flockdjur och ska ha kompisar av sin egen sort.  :) Tänk även på att änder och ankor är sjöfåglar, vilket innbär att du måste erbjuda någon form av bad. Simma fritt i sjö eller älv är såklart det absolut bästa men absolut inte ett krav. Ett nödvändigt måste är däremot någon form av balja som erbjuder dem möjlighet att doppa sig, plaska lite och bada. Detta för att de ska få utlopp för sina naturliga beteenden, men även för att kunna hålla fjäderdräkten i trim.

fladdermus

hej tack för inlägget min and anka fick en pojk från samma ställe redan dan efter och så har dom ett vatten kar som båda får plats i och kan paddla runt i.  ;D dom mår bra honan lägger ägg för fullt på de tre dagar jag haft dom så har de blivit tre ägg , riktigt roligt . mvh karin 8) :-*

Susanne

Låter fint!  :)

Du lär snabbt bli varse hur otroligt charmerande dessa kvackande blötdjur till raringar är.
Ditt hjärta kanske till och med redan är fångat.  ;D

Lycka till med ditt nya par!  :D

fladdermus

;D tack så mycket. jo nog är dom charmerande och söta, lite skygga just nu men så e de ju blir bättre med tiden. men jag ångrar mig inte att jag skaffade dom och dom har så härliga färger honan ser ut som en gul anka fast med vit halsband. hannen som en gräsand korsning med anka han ser väldigt läcker ut när halva huvet är grönt. otroligt läckra fåglar. ;D :D

Farsan50

Höns, ankor och gäss är alla lika trevliga inslag på vår gård och för oss som bor på gården, vuxna och barn. Ger inte bara goda ägg och stekar utan deras vistelse på gården tycker jag är sällskapligt nog, bara att se och höra dem.

Helt naturligt att en gåshane vaktar sin flock under avelssäsong. Lätt avhjälpt genom att acceptera hans krav på hur nära vi får komma flocken. Inga problem ens för min treåring. Även en tupp kan gå till attack för att skydda en protesterande höna. Fullt normalt.  
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
ankor.. skaffa gula ankor.. dom är så trevliga...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Susanne

ankor.. skaffa gula ankor.. dom är så trevliga...

lev väl...

Håller helt med!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser