Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta bockar  (läst 1508 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Flytta bockar
« skrivet: 07 jun-10 kl 18:47 »
Mina småbockar börjar väl bli uppemot den åldern då de blir könsmogna och visst hoppar de på de små damerna men jag tror inte riktigt att de "får till det". Parar de sig året om eller kan man vänta ett tag med att sära dem, hur brukar ni göra? Brukar det vara svårt att ha dem en bit från varann i olika hagar?
Jag har en stor bock i samma hage, han verkar inte nåt intresserad av den typen av aktiviteter just nu, när kommer brunsten? Kan de endast bli dräktiga under brunsten? Kanske ser den stora bestämmande bocken till att bara han får para sig och inte de andra bockarna?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Stadsbarn

• Gäst
SV: Flytta bockar
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 19:59 »
Getter brunstar från ca 5 månaders ålder. Givetvis finns de som brunstar tidigare. I och med det så finns " risken" för betäckning.  Visst kan stora bocken var den som "bestämmer" och vill betäcka först men de små har ju ändå möjlighet om tillfälle ges. Låt dig inte luras av en "ointresserad" bock, eftersom ni förmodligen inte har tillsyn dygnet runt.... Brunst = chans/risk för dräktighet. Getter bör ju inte betäckas före 6 månaders ålder, helst senare; 8-10.

Tesse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 22:35 »
Precis, hade tänkt vänta till 8 månader minst iaf så från och med nu får bockarna gå för sig och vara i ett eget rum på natten. Men om man tänker sig de stora getterna, är deras naturliga cykel att bli dräktiga nu så fort som möjligt när deras  killingar är ca 3-4 månader? Vore ju lite käckt om de flesta kom samtidigt fram på nästa vår..  :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 21:40 »
Det enda säkra är att flytta undan bockarna - alla.
Men det blir ett nästan otänkbart stort tryck på stängslet dem emellan.
Skulle nog helst göras av stående järnvägsräls med stålvajer för hissar på var tionde centimeter i vågplanet?! ;)
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 07:27 »
Getter kan bli könsmogna vid 3 mån. ålder. De ska inte tillåtas killa mer än en gång/år. Du har antagligen mjölkgetter och de har en mer säsongsbunden brunst än t.ex. dvärggetterna, men inget är säkert när det gäller getter och brunst! De kan bara bli dräktiga under brunsten som varar allt mellan ett par timmar till ett par dagar. Brunststarten hänger ihop med ljusets avtagande och brukar vanligen börja någon gång i augusti/september.  Är storbocken frisk och normal, ser han till att det blir han som står för betäckningen - han missar inte en get i brunst! Det är DU som bestämmer när killingarna ska födas, så släpp på bocken 5 mån innan. Bor du så att du kan ha djuren lösa? Då kan en variant vara att ha getterna inhägnade på bete och bockarna lösgående utanför, de går inte långt ifrån getternas hage.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 21:08 av Sussilo »

Tesse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-10 kl 21:27 »
Jag har mjölkgetter, som jag sa så verkar inte bockarna jätteintresserade, iallafall inte ledarbocken, de små är ju på och ska leka lite med sina kompisar, vilket inte är så bra.
Men om brunsten inte börjar förrän i augusti kan de ju egentligen gå ihop nu då? Men man ska väl ta det säkra före det osäkra och dela dem ändå. Ute verkar det vara mest maten som hägrar, på natten när de är inne har jag dem i skilda rum.
Idag lekte de stora damerna med varann, hoppade och lät lite småpilska så nåt verkar vara på G..  ::)

Bor tyvärr inte så jag kan ha dem lösa, annars var ju det rätt smart sätt med bockarna   :P

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 jun-10 kl 22:32 »
Bockkillingar tränar nästan jämt, och jagar varje dam som KANSKE är intressant.  Men den dagen ledarbocken blandar sig i, då är det allvar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-10 kl 23:03 »
Att getternas brunst börjar i augusti, gäller det killingar också? Eller kan de vara oregelbundna i sin första brunst? Kom att tänka på att det är ju snart augusti så det är väl lika bra att hålla dem isär från nu..Bockarna är lagom glada i att vara i en egen hage, de är ju små och vill leka och busa med de andra små..men säkert hålla på med vuxenaktiviteter också dessvärre..Ojoj vilket besvär jag tog mig för när jag köpte hem en ny bock tillsammans med getkillingarna bara för att han var så fin, ( och dessutom behöll lille Malte för han..också är så fin..  ::) )   :P

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-10 kl 06:26 »
Brunstperioden för sv. lantrasgetter börjar vanligtvis på sensommaren omkring augusti /septermber och håller på hela hösten och vintern. Men alla getter har inte läst detta, utan kan brunsta tidigare. Så de är inget att lita på :P!  Det enda säkra är att skilja på bockar och getter när killingarna är 3 mån. och kan bli könsmogna. Bockkillingarna mår bara bra av att gå tillsammans med storbocken som fostrar dem  :). Varje år finns där en liten "Malte" som man vill behålla.....
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 21:07 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser