Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildvuxen äng  (läst 7768 gånger)

Gille

• -
Vildvuxen äng
« skrivet: 22 maj-06 kl 21:06 »
I närheten av min stuga finns en äng, som skulle kunna förse mina kaniner med gräs hela sommaren. Att repa tar alldeles för lång tid och att slå med lie går inte, för det är en massa tovor. Och det är just de tovorna jag vill jämna ut så det går att slå. Hur gör jag? Vad för verktyg behövs? Det är dels grästovor men en delär också sandiga (tror myror hjälpt till där).
Kaninuppfödare och pelargontant.

RaggarBonden

• Hälsingland
Re:Vildvuxen äng
« Svar #1 skrivet: 22 maj-06 kl 21:34 »
Är det din äng  ???

Om det nu är din äng bör du nog plöja den och harva bort tuvorna.
Tuvtåtel som det troligen är sprider sig lätt och tuvorna slår rot igen om dom inte tas bort.

Att fräsa med jordfräs är heller inte bra för då får du "miljoner" små tuvor som blir stora snabbt igen.

Om det inte är din äng kan du nog inte göra så mycket  :-\

Peter
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 maj-06 kl 21:45 »
Kan du inte "slå" med en rejäl trimmer sen räfsa ihop det hela. En trimmer klarar ju betydligt mer knölig teräng än en lie och finns i alla storlekar, el eller bensin, det som passar.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 22 maj-06 kl 21:48 »
Ängen är inte min så plöja blir nog svårt (vår traktor finns dessutom långt utanför stan). Trimma? Fungerar det mot tuvtåtel (nytt ord för mig)?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 22 maj-06 kl 22:40 »
Slå med lie och hacka eller gräv bort tuvorna. Jag slår ett litet område varje kväll till djuren så arbetet känns inte så betungande som om man skulle ta allt på en gång. Där jag gick förra året är det riktigt fint nu.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-06 kl 22:59 »
Har du lov av markägaren att använda ängen  ???

Detta verkar gå långt utanför allemansrätten !!

Om du inte har markägarens tillåtelse får du nog hålla dig till att repa gräs med händerna.....

Peter
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Tuvtåtel
« Svar #6 skrivet: 22 maj-06 kl 23:01 »
Tuvtåtel tar lätt överhanden på fuktiga och näringsrika betesmarker med svag hävd. Kisel inlagras i bladen under sommaren och de blir därför vassa och osmakliga senare under betessäsongen.

När tuvtåteln fått för stor utbredning är det ofta nödvändigt att bekämpa den manuellt. Tuvtåteln skärs sönder till exempel med en röjsåg med treskärig slyklinga eller slås med en betesputsare om marken är stenfri. Mindre bestånd kan hackas bort eller skäras bort med spade.

Hacket dvs jord/rotdelar/gräs tas sen bort! annars gror rotdelarna fast igen  :-\
och det blir mer tuvtåtel än någonsin på ängen...
« Senast ändrad: 23 maj-06 kl 10:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 maj-06 kl 23:01 »
Ängen är inte min så plöja blir nog svårt (vår traktor finns dessutom långt utanför stan). Trimma? Fungerar det mot tuvtåtel (nytt ord för mig)?

Jag menade inte att du skulle få bort tuvorna med en trimmer ... det vore nog optimistiskt ... men kapa så mycket gräs som kaninerna äter på en dag borde gå ganska snabbt.
Nu vet jag ju inte hur många kaniner du har eller hur mycket dom äter såklart ...

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 23 maj-06 kl 08:40 »
Har du lov av markägaren att använda ängen  ???

Detta verkar gå långt utanför allemansrätten !!

Om du inte har markägarens tillåtelse får du nog hålla dig till att repa gräs med händerna.....

Peter
Det är en allmänning. Ska jag först kontakta komunen?
Citera
men kapa så mycket gräs som kaninerna äter på en dag borde gå ganska snabbt.
Jag har ca 40 avelsdjur så ett par säckar per dag behövs. Nästa problem med trimmer är att det är svårt räfsa också, med de tuvor som finns. Och att den trimmer jag har har sladd. Men jag ska se om det går att testa!
« Senast ändrad: 23 maj-06 kl 08:42 av Gille »

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 23 maj-06 kl 16:10 »
En allmänning betyder inte att det är fritt fram att slå gräs.
Det finns så klart en ägare till den också.
Området med grästuvor du talar om kan vara värdefull mark för ovanliga småkryp eller markhäckande fåglar,
och att ta bort dom kan betraktas som skadegörelse.
Fråga först alltså.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 23 maj-06 kl 19:39 »
Göteborgs stad har tidigare klippt den men nu är den liksom bortglömd. Men jag kan fråga. De kanske t.o.m. kan hjälpa mig jämna ut den  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser