Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rårörd saft som Jäser...  (läst 6655 gånger)

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
Rårörd saft som Jäser...
« skrivet: 29 jul-11 kl 10:14 »
Några god råd om hur man räddar rårörd svartvinbärssaft som fått en lätt jäst doft. I smaken finns en svag antydan. Tror den stått lite för varmt. Klar att flaskas idag men undrar om jäsningen fortsätter i så fall? Koka upp?

Tacksam för råd,
Fredrik
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Rårörd saft som Jäser...
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 11:01 »
Koka upp och mer socker. Mycket mer socker. Det är sockret som förhindrar jäsning och konserverar. Sedan är det ju bra om det dessutom är sterilt, men är det bara tillräckligt med socker så räcker det för att stoppa bakterier och svamp (jäst).

Kokningen gör att du kan lösa sockret. Utan kokning tror jag det tar för lång tid.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 11:07 »
Hur länge har saften stått och dragit? Troligen för länge om den har börjat smaka jäst.
När jag har gjort rårörd svartvinbärssaft har jag mosat bären och blandat i lite vinsyra och sedan hällt på kokande vatten. Sen har det fått stå och dra ett dygn (det räcker), sedan har jag silat ifrån bären och börjat det mödosamma arbetet med att kallröra i sockret, lite i taget (det stör ju inte att ha i lite Atamon oxå). Sedan har jag slagit upp saften på flaskor direkt när det har löst sig med sockret.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-14 kl 19:46 »
Jag skulle späda saften till lagom styrka och hälla i valfri vinjäst och gör vin på riktigt. Kan bli jättebra!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser