Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård  (läst 3680 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Skogsträdgård
« skrivet: 11 jan-07 kl 20:11 »
Finns det någon som har erfarenhet av eller känner till hur en skogsträdgård anordnas? Funderar på detta med hur fruktträd och bärbuskar trivs i en sådan miljö...

« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 21:08 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Skogsträdgård
« Svar #1 skrivet: 12 jan-07 kl 18:08 »
Vi funderar oxå! I fjol köpte vi till en bit mark där vi har planer på att anlägga en skogsträdgård. Där finns en del befintliga träd, mest björk. En del av dem ska få stå kvar, några ska vi ta ned (ved!) och ersätta med fruktträd. Det finns gläntor att plantera bärbuskar i. Men först behöver det röjas och dräneras en del.

Än så länge är det bara planer, till våren ska vi börja så smått och några träd ska tas ned nu ganska snart. Så jag har ingen erfarenhet att ösa ur, direkt. Och ingen som helst aning om vad som fungerar eller ej, vi tänker börja mycket smått och bygga upp sakta men säkert, det kommer att ta flera år.

Ett par länkar kanske kan vara till nytta:

http://www.stiftelsenholma.org/skogstradgarden.htm

http://www.risc.org.uk/garden/roberthart.html

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 18:57 »
Det låter spännande ChristinaR.

Stiftelsen Holma har jag varit inne och läst om. Ska kolla den andra länken du gav mig.

Har funderat på att lövskog kanske är lämpligast. Undrar om det går överhuvudtaget i gles barrskog?

Kul att ni är på gång och att det finns andra med samma tankar.
Berätta gärna framöver hur det går.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Bo

Hård konkurrens
« Svar #3 skrivet: 12 jan-07 kl 18:58 »
om ljus, fukt och näring. Särskilt björken struntar i att andra också behöver vatten.

Men gör en skog av fruktträd med undervegetetion av bärbuskar och grösaker.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-07 kl 19:09 »
Bo, jo det är sant att björk tar mycket vatten osv. Min tanke var att på något sätt "smyga" in det jag vill ha på öppna platser i en skog. Vet ej om det går - (för mörkt? jordmån - jordförbättring osv).

Visst vore det allra bästa att anlägga en skog av frukträd med en undervegetation av bärbuskar.  :)

Åter nr 1/13

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 13 jan-07 kl 12:28 »

Visst vore det allra bästa att anlägga en skog av frukträd med en undervegetation av bärbuskar.  :)

Det enklaste är ju när man börjar med en "tom" yta som man kan plantera som man vill. Har man redan träd på platsen blir det en del kompromissande. Vi vill inte ta ned alla björkarna, vi vill ha en björkdunge kvar för att det är vackert och producerar ved. Platsen är bitvis fuktig oxå, så  björken hjälper till med dräneringen. Men vi vill inte dränera bort all fukt, här lägger paddorna ägg på våren och de måste ju få finnas kvar!

Vår tanke är att börja i den ljusa och torraste utkanten av området och göra ungefär som de gör på Holma - marktäcka några ytor och sätta bärbuskar, fruktträd och kanske nyponrosor. Undervegetationen har vi inte funderat färdigt kring ännu, först får vi se hur de större växterna tar sig. Skulle vilja ha hasselnötter, men jag är osäker på hur de växer här.

Som sagt, skynda långsamt är vad som gäller här just nu (vi har inte tid med något annat heller...)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-07 kl 18:45 »
Har man redan träd på platsen blir det en del kompromissande.  

:)
Det var så jag tänkte när jag hörde talas om skogsträdgårdar. Tyckte att det lät fint med att utnyttja "lediga ställen" - kanske ta ner några träd om det behövs för att få mer ljus osv.

Tycker att det är fint när det växer lite här och där och inte i räta rader.   :P
Jag vill ha många sorters bärbuskar och ett gäng frukträd av div sorter mm mm... suck... :-[

Åter nr 1/13

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 13 jan-07 kl 20:20 »

Jag vill ha många sorters bärbuskar och ett gäng frukträd av div sorter mm mm... suck... :-[

Det vill jag med, vi har visserligen en del bärbuskar men jag vill ha MER. Och vi har bara ett halvdött plommonträd, jag villha äpplen och päron och körsbär och plommon och...  ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-07 kl 20:35 »
Det vill jag med, vi har visserligen en del bärbuskar men jag vill ha MER. Och vi har bara ett halvdött plommonträd, jag villha äpplen och päron och körsbär och plommon och...  ;D

... vita/röda/svarta vinbär, gul/röda krusbär, hallon, björnbär, jätteblåbär, hasselnöt, smultron, jordgubbar...  ;D

Åter nr 1/13

grankotten

« Svar #9 skrivet: 14 jan-07 kl 14:26 »
Skogsträdgård... härligt!

Tycker att flera kunde tänka skogsträdgård.. man kanske själv inte hinner uppleva dess fullvuxna ålder men morgondagens barn kan ju glädjas i framtiden? Vad jag menar är att man knappast under egen livstid hinner se en liten trädplanta bli fullvuxet träd..

Några råd på vägen!

När man planterar ett träd ska man förutom val av plats och art (härdighet) gräva en ordentlig grop så att rötterna kan breda ut sig i botten.  Beroende på hur trädplantan växt upp (kruka, klumpade el barrotade) kan man lite kolla rotsystemet. Tex om det är barrotat ska man försöka få med så mycket rötter som möjligt och om det kar drivits upp i kruka och snurrar sig kan man lite klippa av dem eller så fortsätter de att snurra sig i jorden. Med tanke på jord är det bra om man funderar lite över hurudan plats trädet växer i det vilda..

När man grävt en grop, lagt ner rötterna kan man fylla halva gropen med jord. Viktigt att rötterna får jordkontakt! Man kan lätt skaka och försiktigt lyfta lite, sedan vattnar man ordentligt och fyller gropen med jord. Vid planteringen kan man lite kolla var rötterna går så att man vet vart man placerar störar för uppbindning.  I böcker finns det en mängd förslag hur man ska göra, var av en del kan skada träden..

Två el tre störar (beroende på hur vindpinat läge) binda trädet nere vid marken och högre upp. Bind från båda sidor, men akta så att inte barken blir skadad. Det finns uppbindningsband som är lämpligt för detta (kolla med plantskolan). Hur hög stören ska va beror på trädets höjd. Men vad som är viktigt är att trädets krona får arbeta med vinden, för det är den som gör att rotsystemet utvecklas!

Annat bra är att kolla hålla jorden öppen runtom trädet till en början så att det har mindre konkurrans om näring mm. Dessutom TÄNK på att det breder ut sig med tiden och planters inte för nära! Och akta så att inte barken skadas! Om tex en maskin/hungrig hare gnager runt stammen lär det ska kunna bli dess död, eftersom näringen tas upp under stammen... :'( Det finns olika rekommendationer om när det är lämpligt att plantera, men om man har tid att vattna och sköta hela sommaren ska det väl gå bra att plantera då man vill, eller?

Också till buskarna...

Tänker inte gå in destu mer på den saken förutom att planteringsdjupet ska va som det har varit i plantskolan, det brukar synas på plantan. (rosor och klematis är en annan värld)
Men om man vill glädja små fåglar kan man ju plantera någon ungersk syren, häggmispel och vresros, har hört att dom ska va lite av restaurang för småfåglarna  ;D Har man barn kan man ju undvika giftiga buskar med bär som tex tibast..

Det blev ett långt svar, men hoppas att det blev till nån nytta. Den här tiden är ju perfekt att planera. Om det finns snö var du bor kan du gå ut på platsen och märk ut i snön var du vill ha träd, buskar etc... när du är nöjd med 'placeringen' skissa ner på papper..

Kommentarer och åsikter mottages gärna.

Lycka till!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-07 kl 15:49 »
Skogsträdgård... härligt!

Tycker att flera kunde tänka skogsträdgård.. man kanske själv inte hinner uppleva dess fullvuxna ålder men morgondagens barn kan ju glädjas i framtiden? Vad jag menar är att man knappast under egen livstid hinner se en liten trädplanta bli fullvuxet träd..

grankotten, tack för dina råd.  :)

Man kan inte ha bråttom när det gäller träd men en idé är att satsa på några äldre plantor/träd och sedan ha ett gäng yngre, beroende på hur mycket man kan satsa i pengar. Därför blir det i min blivande ”skogsträdgård” desto fler bärbuskar som man relativt snabbt får glädje av.  :D

Längtar och letar efter mitt drömställe…

Åter nr 1/13

Arne

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 jan-07 kl 00:03 »
Eftersom vår hemsida om skogsträdgården på Holma inte är helt uppdaterad, så har jag lagt in några länkar till nätartiklar som är lite mer aktuella.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-07 kl 00:20 »
Eftersom vår hemsida om skogsträdgården på Holma inte är helt uppdaterad, så har jag lagt in några länkar till nätartiklar som är lite mer aktuella.

Tack så mycket för tipset. Det ska bli spännande att läsa och inspireras av dem. Jag har tidigare kikat in på er sida.  :D

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser