Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användbara vildväxande ogräs/örter just nu (Västra Götaland)  (läst 4490 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Vill tipsa om att plocka svinmålla just nu. Målla växer på "öppen mark" dvs som ogräs på åkern.

Används som spenat, kan ätas i mindre mängd rå i sallad. Men den innehåller en hel del nitrat och bör förvällas i ca 5 min före användning i större mängder.

För bilder och mer info:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia/cheno/chenalb.html
« Senast ändrad: 14 jun-08 kl 11:00 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Jag skördar fortfarande nässlor! När de blev för stora att plockas, tog jag en häcksax och klippte ner ett område med mycket nässlor, och nu kommer det upp nya fina skott!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Mjölkört / rallaros är också en aktuell ört just nu. Använd bladen färska i sallad eller torka till te. Jäs dem först om du vill få extra smak; krossa dem lätt och rulla in dem hårt i en bomulls- eller linduk och låt ligga 2-3 dagar och torka dem sedan.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kerstin Linnea

Jag brukar torka rölleka nu för vinterbruk men tack vare allt regnande så är den jättetråkig , brun och halvrutten så det blir nog ingen rölleka i år  :(...

Galna vild hasse

Hört att Northern light ska fungera skapligt skapligt i lite sämre kvalitet på dom Svenska klimat kusterna.
En liten tuva välter oftast större får.
Såg en ponnyfarm på månen.

knivjohan

• Västergötland
Jag plockade en kasse Svinmålla nyss och det syntes inte ens att jag börjat! Min mor sa att den snabbt kunde drabbas av ohyra när det blir varmare, så jag bunkrade upp, förvällde och frös in. Smakar rå nästan som sockerärtor och sägs vara mycket nyttig, men jag visste inget om nitrit..  Annars äter jag ofta Kirskål, finns överallt, lite besk men tar bara skotten. Den bildar nog skott hela sommaren där den blir tuktad. Även Röllika vimlar det av, tydligen bra mot och för allt. Framför allt magen tror jag. Enligt Stefan Källman så innehåller Grobladets fröax en fjärdedel kvallitativt protein!

anette i bugared

• -
Älgörten blommar, plocka blommorna och torka. Även om halten av verksamma ämnen minskar  snabbt så ger de ett gott te hela vintern.
Likadant med gatkamomillen, lite knepigare att torka men det går kanske att torka snabbare i ugnen.
Klipp ner nässlorna om de blivit för höga och skörda späda nässlor redan om en vecka.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Katharina K

• Västergötland
Jag har plockat och hängt Johannesört på tork.

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser