Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jäskorg  (läst 7285 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
jäskorg
« skrivet: 18 okt-11 kl 12:21 »
köpte två jäskorgar på marknaden får några veckor sen och hade tänkt testa dom.
men jag var ganska trött och förvirrad då jag bakade så brödet vägrade jäsa, men så idag då jag tänkte slänga degen hade den jäst, men fastnat i korgen  :-[
som tur är så bryr sig min man inte om hur bröd ser ut så jag pimpade brödet m pumpakärnor och sjuts in i ugn.
men nästa gång så skulle det vara kul att få korgarna att funka  :-[

hur får man korgarna att inte fastna?, när jag har sett dom användas i tv har som bara lagt dit degen (som såklart har perfekt koncistens) så jag trodde det var så enkelt

och jag vet inte hur lös/fast degen ska vara, enligt min lilla erfarenhet av surdegsbröd så järser degen bäst när den är ganska lös, men när den är lös är den ju kladdig och skulle fastna i korgen på några sekunder. kan man få degen att jäsa trots att den inte är lös?

tack på förhand / en som låtsas kunna surdeg och bakar det ganska ofta men har aldrig fått det riktigt bra eller lärt sig av nån  :-[

kurt

SV: jäskorg
« Svar #1 skrivet: 18 okt-11 kl 14:22 »
Korgarna måste mjölas ordentligt.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 16:19 »
tyckte jag mjölade ordentligt men jagfår väl mjöla in absurdum enligt mig :)

slasktratt

• -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-11 kl 00:34 »
Det är bara mjöl och en lagom fast deg som är svaret. bakar du bröd för hand eller i maskin?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #4 skrivet: 29 okt-11 kl 12:45 »
jag brukar använda en köksmaskin (har läst nånstans att surdeg ska bearbetas mkt och att den ska vara ganska lös  ??? )
jag mjölade in absurdum senaste gången och den fastnade bara lite (men pga allt mjöl fick den inget fint mönster men man kan ju inte få allt  :-[ )

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #5 skrivet: 06 nov-11 kl 10:27 »
har mjölat in absurdum 2 ggr nu, första gången fastnade det lite andra gången (nu idag) fastnade det inte alls så tack  :)
(och tack vem det nu var som gorde artickeln om surdeg här på alternativ, funkade jättebra, iallafall med mina mått mätt. hitills med det receptet)

Jansdotter

• Småland
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 19:51 »
Lägger till en fråga, har också ny jäskorg...
Jag har inga problem med att få brödet att släppa ut korgen, däremot slås ju ganska mycket luft ur degen när jag stjälper upp den på plåten! Jag tycker jag är försiktig, men...
Finns det några knep?

storbjörn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 17:01 »
@ rapchic: När du mjölar korgen, då är det viktig att du tar rågmjöl och inte vetemjöl. Om vetemjöl blir blött då är det som en "lim" eller man måste ta extrem mycket.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 17:11 »
Jäskorgen blir bättre ju fler gånger du använder den. Så i början får man mjöla massor, men det blir bättre med tiden. Du ska inte diska den mellan gångerna för då får du mjöla upp den från början igen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 04 jan-12 kl 02:12 »
jag brukar använda en köksmaskin (har läst nånstans att surdeg ska bearbetas mkt och att den ska vara ganska lös  ??? )
Det gällde nog bara vetedegar isåfall. Jag kan i princip bara röra ihop mina rågdegar för att dom inte skall tappa all luft (använder inte extra jäst till rågbröden).

Håller med tidigare skrivare. Det är bara mjöl och rätt konsistens som gäller för att få det att funka i korgen.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 jan-12 kl 03:12 »
Lägger till en fråga, har också ny jäskorg...
Jag har inga problem med att få brödet att släppa ut korgen, däremot slås ju ganska mycket luft ur degen när jag stjälper upp den på plåten! Jag tycker jag är försiktig, men...
Finns det några knep?
Om du lägger plåten som ett lock på brödkorgen och vänder på det hela, så..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser