Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spindel mot flugor i blomkrukor  (läst 1609 gånger)

Vattenhand

• Gäst
Spindel mot flugor i blomkrukor
« skrivet: 26 aug-06 kl 13:01 »
Jag har tidigare haft problem med flugor i mina blomkrukor. För ca en vecka sedan upptäckte jag en spindel i fönstret med blomkrukorna. Jag vet inte vilken sorts spindel det är men den har långa ben, rund kropp, stora käkar och verkar inte spinna något nät. Nu har flugorna nästan försvunnit och jag antar att det är spindeln som käkar upp dem.

Ibland springer den och gömmer sig men den återkommer alltid till samma fönster där jag ha mest flugor. Har någon annan varit med om något liknande?

Vissa kanske tycker att det är äckligt men en spindel i fönstret, med själv föredrar jag en stor spindel i fönstret än hundra små flugor. :)

orangeblossom

Re:Spindel mot flugor i blomkrukor
« Svar #1 skrivet: 16 feb-07 kl 20:52 »
Tyvärr har jag nästan fobi mot spindlar, ormar och annat gör mig ingenting, men en stor svart spindel, huvva!

Jag tar dammsugaren och fångar småflugorna med, om det är typ fruktflugor, de är inte så snabba.  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 12:40 »
För oss som lider mera av diverse andra fobier är det väl ett bra exempel på biologisk bekämpning.  På Ultuna (018 - 67 10 00) finns det experter på allt möjligt, kanske någon där kan ge besked om ifall det verkligen är spindeln som hjälper Dig?  Jag brukar prata vänligt med växeltelefonisten, så brukar jag bli kopplad till de mest underbara människor som tycker det är kul med en liten paus i jobbet.

Om Du ska ha varaktig nytta av Ditt nya lilla husdjur, så måste Du ju se till att den får chans att göra åtminstone en omgång småttingar...
 ;)

Tänk, att slippa dammsuga...   Själv har jag ingen el!
 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 mar-07 kl 13:48 »
Spindlar som trivs brukar hitta på nåt sätt att göra småttingar, det löser de bäst på egen hand bara man lämnar dem i fred och inte städar bort eventuella äggsäckar man hittar i skrymslen och vrår.

Jag har alla möjliga små spindlar som springer, hoppas och klättrar runt hemma hos mig. Under lysrören bland mina småplantor bor t.ex. en liten hoppspindel som är så söt ... fast jag är lite rädd för just hoppspindlar.

Vet inte exakt vad dom äter men spindlar finns bara där det finns mat och alla är dom rovdjur ... så dom går definitivt under kategorin "biologiska bekämpare".

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 mar-07 kl 18:58 »
Jo, men om dom behöver någon särskild sorts bostad, hur de letar efter make, hur äggsäckarna ser ut...  Kort sagt, hur man får dom att just trivas!  Men att göra sig sådant extra besvär är förstås frivilligt. :)
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 18:59 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser