Jag använder olika metoder beroende på vad jag odlar och beroende på hur stora plantorna är.
Små späda grönsaker (och blommor) tycker jag är bäst att handrensa runt, t ex med ett smidigt rensjärn, eller med bara handen om jorden är lättarbetad.
Senare på säsongen kanske jag bara regelbundet drar bort det stora ogräset, om det inte är alltför noga hur det ser ut.
Halm som täckning är ganska bra, men det behövs ett ganska tjockt lager. Det kan också trilla ut sädeskorn ur halmen som gror och gör det hela värre. Det kan vara en idé att lägga tidningspapper under. Plast släpper inte igenom fukt och maskar, i handelsträdgårdarna finns dock en bra markväv att köpa som täcker utmärkt och släpper igenom vatten-men inte maskarna. Men dyrt.
Gräsklipp är jättebra som marktäckning, och tillför även näring till jorden och växterna. Håller jorden ständigt fuktig även när det är varmt. Även gräs behövs i ett tjockt lager, behöver också fyllas på lite då och då.
Ogräset i sig, det man ryckt upp, funkar att täcka med. Se bara till att rensa innan det går i frö, och helst innan det blommar. Annars får du mer och mer ogräs. Jag brukar låta smått ogräs ligga kvar på jorden när det är soligt, eftersom det då snabbt dör och kan bli jord. Under våta sommrar när man är tvungen att rensa när det är blött, växer bortrensat ogräs lätt fast igen- då kan det vara bättre att frakta bort det från odlingen.
A och O är i alla fall att vara noggrann i början, så kan man slappa lite sen.